Sain kuulla viestin kaukaa Kaamaselta, että matkailijan
majataloksi itseään kutsuva Giellajohka haluaa kehittää sähköisiä jakelukanaviaan. Sitä haluaa parantaa myös Suomen matkailun ylin viranomainen: TEM:n Suomen matkailun tulevaisuudennäkymät -raportin mukaan yksi Suomen matkailun
kompastuskivistä on harrastelijamaisuuus, joka näkyy myös Giellajohkan
verkkosivuilla.
Ensimmäiset
huomiot Giellajohkan verkkosivujen nykytilasta
Giellajohkan sivuilla oikealla
reunalla on listattu logoja, esim. Finnair ja Facebook, mikä antaa alkeellisen
kuvan koko sivuista. Ovatko nämä sponsoreita vai linkkejä erikoishintoihin tai
-sisältöihin...? Muutenkin etusivulle on kerätty vaikka mitä sälää videoista ja
kartoista yrityksen palveluihin, kaikki eri tasossa, sikin sokin.
Verkkokauppaa yrityksellä ei vielä ole, yhteyttä voi ottaa puhelimitse tai
info-sähköpostiosoitteeseen (yhteystiedot-osiossa yhteydenottotavat on kerrottu kahteen otteeseen allekkain, että varmasti huomataan?!). Varmasti kovin tavallinen tarina suomalaiselta pieneltä matkailuyritykseltä. Jotain tarttis tehdä, jotta sivuista tulisi houkuttelevammat.
Verkkokauppaa yrityksellä ei vielä ole, yhteyttä voi ottaa puhelimitse tai
info-sähköpostiosoitteeseen (yhteystiedot-osiossa yhteydenottotavat on kerrottu kahteen otteeseen allekkain, että varmasti huomataan?!). Varmasti kovin tavallinen tarina suomalaiselta pieneltä matkailuyritykseltä. Jotain tarttis tehdä, jotta sivuista tulisi houkuttelevammat.
Haasteita
Giellajohkalla riittää, sillä yrityksen verkkokaupassa pitäisi voida ostaa samalla
kertaa ainakin huonemajoitusta, saunavarauksia, ravintolapalveluita ja
leirintäaluepaikkoja. Miten nämä kaikki saisi yhden verkkokaupan alle ja mitä sähköisiä jakelukanavia kannattaisi
käyttää? Yritän tässä postauksessa etsiä vastausta jälkimmäiseen kysymykseen.
Ihan alkuun
on tarpeen jakaa muutama ajatus asiakkaista ja verkkosivujen sisällöstä.
Asiakkaat ja
sisältö ratkaisevat pelin!
Vierailin
huhtikuussa matkailun ja sosiaalisen median SoMeT14EU-seminaarissa Rovaniemellä ja siellä monen puhujan viesti
oli ”content is king”, sisältö on tärkeää, ja vastaavasti ”community is king”,
asiakasyhteisöllä on valtaa.
Ensin muutama
ajatus sisällöstä (content). Jo nyt yrityksen sivuilla on monelaista sisältöä:
hiukan tekstiä, videoita, kuvia ja linkkejä. Ne olisi hyvä järjestää loogiseksi
kokonaisuudeksi esimerkiksi teemoittain. Varsinkin britit ovat kiinnostuneita
aktiviteeteista ja haluaisivat varmasti yhdellä silmäyksellä nähdä sekä
kalastuskuvia että -videoita.
Brittiläisten ja venäläisten matkailijoiden matkailukulutus on maailman huippua, joten heitä varten oheispavelujen ja -aktiviteettien tulee olla helposti tarjolla ja ostettavissa. Siksi olisi tärkeää, että verkkokaupasta voisi majoituksen lisäksi ostaa saunan ja kalastuksen. Britit matkustavat Helsingin lisäksi Lappiin, joten kiinnostusta alueeseen on jo perinteisen joulupukin lisäksi.
Brittiläisten ja venäläisten matkailijoiden matkailukulutus on maailman huippua, joten heitä varten oheispavelujen ja -aktiviteettien tulee olla helposti tarjolla ja ostettavissa. Siksi olisi tärkeää, että verkkokaupasta voisi majoituksen lisäksi ostaa saunan ja kalastuksen. Britit matkustavat Helsingin lisäksi Lappiin, joten kiinnostusta alueeseen on jo perinteisen joulupukin lisäksi.
Huonekuvista henkii tällä hetkellä suomalainen pragmaattisuus! Materiaalien
ja värien hehkua, pieniä kiinnostavia yksityiskohtia ja erikoisuuksia tarvitaan kuviin.
Kaikki tietenkin totuudenmukaista. Nyt yrityksen kuvagalleriasta löytyy jo todella hyviä
kuvia, mutta ne voisivat esiintyä muuallakin sivuilla kuin vaan siellä
galleriaosiossa.
Sähköiset jakelukanavasuositukset Giellajohkalle
Mutta sitten
tarkemmin niistä mahdollisista sähköisistä jakelukanavista, joista voisi olla
apua Giellajohkalle.
Avuksi tähän tehtävään luin MEK:n ”Sähköisiä japerinteisiä jakelukanavia kulttuurimatkailussa” -selvityksiä ja ”Sähköisten jakelukanavien kartoitus Outdoors Finland- jakylämatkailuteemoista” -dokumentteja . Tarkoituksena oli löytää tietoa Giellajohkalle sopivista kanavista, jotka eivät ns. maksaisi mitään.
MEK:n sivuilla neuvotaan toimijoita poimimaan itselleen selvityksistä ”sopivimmat ja mielenkiintoisimmat sivustot oman markkinoinnin ja myynnin tehostamiseen”. Kummatkin tutkimukset ovat jo pari vuotta vanhoja, mutta kuitenkin uusimmat mahdolliset lähteet asiasta suomeksi.
Hyvä on koota tietoa jakelukanavista yksiin kansiin, mutta kuinka todennäköistä on, että yrittäjä osaa yksin päättää ne itselleen ”sopivimmat sivustot”? Niinpä yritän avata näitä mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti.
Avuksi tähän tehtävään luin MEK:n ”Sähköisiä japerinteisiä jakelukanavia kulttuurimatkailussa” -selvityksiä ja ”Sähköisten jakelukanavien kartoitus Outdoors Finland- jakylämatkailuteemoista” -dokumentteja . Tarkoituksena oli löytää tietoa Giellajohkalle sopivista kanavista, jotka eivät ns. maksaisi mitään.
MEK:n sivuilla neuvotaan toimijoita poimimaan itselleen selvityksistä ”sopivimmat ja mielenkiintoisimmat sivustot oman markkinoinnin ja myynnin tehostamiseen”. Kummatkin tutkimukset ovat jo pari vuotta vanhoja, mutta kuitenkin uusimmat mahdolliset lähteet asiasta suomeksi.
Hyvä on koota tietoa jakelukanavista yksiin kansiin, mutta kuinka todennäköistä on, että yrittäjä osaa yksin päättää ne itselleen ”sopivimmat sivustot”? Niinpä yritän avata näitä mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti.
Kulttuurimatkailun
jakelukanavaselvityksiä on tehty Venäjästä, Isosta-Britanniasta, Saksasta ja
Ranskasta, kylämatkailun osalta lisäksi Alankomaista. Tutkin näistä kolmea
ensimmäistä maata, sillä verkkosivujen lippujen perusteella Giellajohkan
asiakaskuntaan kuuluvat juuri nämä maat. Selvitykset ovat hyvin eritasoisia.
Venäjän selvitys keskittyy lähinnä tapahtumiin, Saksassa musiikkiin ja
festivaaleihin, Iso-Britannian selvityksessä on esitelty monipuolisesti
kymmeniä eri jakelukanavia ja teemoja Ison-Britannian matkailumarkkinoilla.
Hakukoneet
Suomessa ja
Euroopassa sekä monessa muussa länsimaassa Google on hakukoneiden kingi. Vaan
ei kaikilla markkinoilla. Kiinassa Google on kokonaan kielletty, joten
hakukoneoptimoinnin teko Googlen kautta ei tuo sivuja mannerkiinalaisten
näkösälle, tosin taiwanilaiset ja hongkongilaiset ostajat se toki tavoittaa.
Google Places -palveluun kannattaa listautua heti, jotta hakukone löytää yrityksen ja sen palvelut kartalta. Jos Googleen laittaa ”majoitus Utsjoki”, pitäisi Giellajohka löytyä sieltä. Suomessa Googlen markkinaosuus on melkein 100 %, joten hakukoneoptimointi kannattaa hoitaa kuntoon sen kautta.
Jokaisella markkinoilla on omat hakukonesuosikkinsa. Venäjällä Yandex jyllää 60 prosentin markkinaosuudellaan, mutta Google-optimointi ei kata kuin 25 % käyttäjistä. Venäjällä hakukonemainonta keskittyy Yandex.Direct- ja Google.Adwords -hakusanamainontapalveluihin. Mainostaja maksaa klikkauksesta, jolla päädytään mainostajan sivulle.
Google Places -palveluun kannattaa listautua heti, jotta hakukone löytää yrityksen ja sen palvelut kartalta. Jos Googleen laittaa ”majoitus Utsjoki”, pitäisi Giellajohka löytyä sieltä. Suomessa Googlen markkinaosuus on melkein 100 %, joten hakukoneoptimointi kannattaa hoitaa kuntoon sen kautta.
Jokaisella markkinoilla on omat hakukonesuosikkinsa. Venäjällä Yandex jyllää 60 prosentin markkinaosuudellaan, mutta Google-optimointi ei kata kuin 25 % käyttäjistä. Venäjällä hakukonemainonta keskittyy Yandex.Direct- ja Google.Adwords -hakusanamainontapalveluihin. Mainostaja maksaa klikkauksesta, jolla päädytään mainostajan sivulle.
Sosiaalinen
media
Sosiaalisessa
mediassa on myös kansallisia suosikkeja.
Venäjällä käytetään Facebookin sijaan VK:ta (aiemmin Vkontakte), jolla myös VisitFinland lähestyy venäläisiä matkailijoita. Giellajohka voisi perustaa sinne omat sivunsa Facebookin tapaan, jos todella haluaa saada venäläisiä matkailijoita.
Suomalaisille ja saksalaisille Facebook on niinikään paras sosiaalisen median kanava, omalla kielellä tosin.
Facebook ja VK
Britanniassa suosituimmat sosiaalisen median kanavat ovat Facebook ja Twitter. Britanniassa kannattaa satsasta englanninkielisiin Facebook-sivuihin. Britit kuluttavat Facebookissa enemmän aikaa kuin televisiota töllöttäessä.Venäjällä käytetään Facebookin sijaan VK:ta (aiemmin Vkontakte), jolla myös VisitFinland lähestyy venäläisiä matkailijoita. Giellajohka voisi perustaa sinne omat sivunsa Facebookin tapaan, jos todella haluaa saada venäläisiä matkailijoita.
Suomalaisille ja saksalaisille Facebook on niinikään paras sosiaalisen median kanava, omalla kielellä tosin.
Britit ovat
jo tottuneita verkko-ostajia ja ostavat myös matkoja ahkerasti verkkokaupasta. Giellajohkan
tuotteet voidaan nähdä Britanniassa eksoottisina hyvinvointimatkailutuotteina.
Briteille tärkeää on päästä osallistumaan verkkokauppaan ja jakaa omia
kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa.
Ja ei kun bloggaamaan!
Giellajohkan
kannattaisi kenties houkutella brittimatkailijoita mielenkiintoisilla
blogipostauksillaan (joko omassa tai jonkun suositun brittibloggarin kuten Keith
Jenkinsin Velvet Escapen tai The Quirky Travellerin vierailijana), joita britit mielellään lukevat ja kommentoivat, tai Facebookin
(sekä omien sivujen että Travel Weeklyn
Facebook-sivujen keskustelun aloittamisella) sekä Twitterin (voisi kokeilla
mukaanpääsyä AP Travelin twiitteihin) aktiivisella käytöllä markkinoinnnissa.
Saksa taas
poikkeaa Venäjästä ja Iso-Britanniasta siinä, että se on jossain määrin ja
joillakin vanhoillisilla alueilla selkeästi jäljessä internetmarkkinoinnin ja
sosiaalisen median suhteen. Monellakaan pienellä tai keskisuurella
matkanjärjestäjällä sosiaalinen media ei edes kuulu markkinointimixiin. Sen
huomaa siitäkin, että monet perinteiset matkatoimistot pitävät vielä
katutoimistoja Saksassa. Saksalaiset suhtautuvat verkkomaailmaan varauksella ja
ovat hyvin turvallisuushakuisia sekä epäluuloisia, mikä tarkoittaa, että esim.
bloggaaminen ja matkojen myyminen verkossa on yhä vähäisempää Saksassa kuin
monessa muussa maassa. MEK:n selvityksen mukaan saksalaisetkin ovat
kehityksessä mukana ja tilanne muuttuu toki modernimmaksi. Saksalaiset kuluttajat
ovat käytännössä kaikki internetmaailmassa mukana, joten perinteisen
matkanjärjestäjän kautta sekä käyttämällä tehokkaasti hyväksi sosiaalista
mediaa ja ystävien itsensä tekemiä linkityksiä oman sosiaalisen verkoston
sisällä, voidaan saavuttaa hyviä tuloksia ja kattavuutta Saksassakin. Saksalaisia
kiinnostavat varsinkin pyöräily, melonta, vaellus ja kalastus - kaikkia näitä
Giellajohka voi tarjota heille.
Itse näen
Giellajohkan vahvuutena valokuvat. Nykyään valokuvat ovat oleellinen juttu
sisällössä. Giellajohkan kannattaisi varmasti satsata sellaisiin palveluihin,
jossa valokuvat pääsevät oikeuksiinsa. Esimerkiksi Instagram tai Pinterest.
Giellajohka-hastagilla voisivat sitten kaikki markkinat ohjautua katsomaan
upeita revontuliluontokuvia Kaamaselta. Vetoapua saisi myös muilta alueen yrityksiltä
ja Lapin aktiivisilta matkailutoimijoilta. Nykyään halutaan osallistua,
inspiroitua toisten kuvista ja jakaa omia kuvia (ja saada seuraajia)...viedä
Giellajohkan ilosanomaa tyytyväisten asiakkaiden kautta eteenpäin maailmalla.
Matkailu- ja
kalastusportaalit
Giellajohkan
kannattaisi kirjoittaa muutama hyvä juttu kohteestaan, ottaa upeita kuvia ja
videoita sekä laittaa ne näkyville matkailu- ja kalastusportaaleihin
päämarkkina-alueillaan. Keskustelufoorumeissa matkailijat hakevat ideoita ja Giellajohka
voi puolestaan antaa asiantuntijalausuntoja ja vinkkejä.
Foorumit ovat loistava paikka tavoittaa suuria määriä potentiaalisia venäläisiä, brittiläisiä ja saksalaisia sekä suomalaisia matkailijoita.
Foorumit ovat loistava paikka tavoittaa suuria määriä potentiaalisia venäläisiä, brittiläisiä ja saksalaisia sekä suomalaisia matkailijoita.
Venäjän foorumit
Venäjällä voi tuottaa ilmaiseksi sisältöä (blogikirjoituksia, keskustelufoorumiviestejä, matkajuttuja Lapin kalastuksesta, kuvia Giellajohkan kalastusmahdollisuuksista ja majoituksesta) vesilajejen harrastajasivustoille, kuten Veslo (kävijämäärä 24.000 / kk), Rusfising (kävijämäärä 300.000 / kk) tai Moskovan alueen kalastajat tavoittava Rybalku (kävijämäärä 75.000 / kk).
Jos yrittäjä
haluaa tehdä täsmämarkkinointia Venäjällä, ajattelemisen arvoisia portaaleja
voisivat olla tietoportaali Vokrugsveta (40.000 vierailijaa / vrk) tai aktiivimatkailjoille
suunnattu Votpusk.ru -portaali (1,6 miljoonaa kävijää / kk). Aktiviteettiosiosta voi sitten myöhemmin (kun
haluaa investoida) ostaa bannereita.
Venäjällä on paljon sivustoja, joilla voi mainostaa videoiden avulla. Monet sivustot suosittelevat matkajuttujen kirjoittamista, jonka jälkeen voi ostaa bannerimainontaa. Venäjällä voidaan listautua kylämatkailuportaaliin, jonne voi ilmaiseksi lisätä matkatuotteita tai matkajuttuja. Ruotsi ja Norja ovat jo hyvin siellä esillä, Suomi loistaa poissaolollaan MEK:n raportin mukaan.
Venäjällä on paljon sivustoja, joilla voi mainostaa videoiden avulla. Monet sivustot suosittelevat matkajuttujen kirjoittamista, jonka jälkeen voi ostaa bannerimainontaa. Venäjällä voidaan listautua kylämatkailuportaaliin, jonne voi ilmaiseksi lisätä matkatuotteita tai matkajuttuja. Ruotsi ja Norja ovat jo hyvin siellä esillä, Suomi loistaa poissaolollaan MEK:n raportin mukaan.
Kotimaan markkina-apajat
Suomen
markkinoille pätevät hyvin pitkälti samat sähköiset kanavat kuin Britteihinkin.
Yhtenä Suomen markkinoille sopivana kanavana suosittelisin myös Alma Media
Kustannus Oy:n (Lapin Kansan) ylläpitämää Your Lapland -sivustoa, jossa on mahdollista varata/tarjota varattavaksi majoitusta, lukea kohteista
ja tutustua useampaan alueen blogiin. Discovering Finland -matkailupalvelu
tarjoaa yritykselle näkyvyyttä neljällä eri kielellä. Hinnat ovat alkaen 80 € /
vuosi. Giellajohka nousisi hyvin esille siellä, sillä Kaamasessa on mukana vain
Hostel Jokitörmä.
Kansainvälistä näkyvyyttä kannattaa edistää
Koko
maailmanlaajuisesti englanninkielistä matkailijapotentiaalia ajatellen on
tärkeää näkyä VisitFinlandin sivuilla, jotka esittelevät koko Suomen kalastustarjontaa. VisitFinland pitää monipuolisesti
huolta näkymisestä eri sosiaalisissa medioissa ympäri maailman. Ehdottomasti
kannattaa tehdä heidän kanssaan sopimus näkyvyydestä Visit Finlandin
kalastusosiossa. Myös vaellussivusto Suomesta, Hiking Finland, on hyvin
kohdennettu sivusto. Lukijat ovat jo valmiiksi kiinnostuneita vaelluksesta
Suomessa, joten he etsivät yksityiskohtaisempaa tietoa. Kävijöitä n. 11.500
/ kk. Sivuston hyvin hakukoneista löytyvä blogi on tunnettu ja sen kirjoittaja
asuu Suomessa. Ehkä blogin kirjoittaja jo tuntee Giellajohkan? Jos ei niin,
pitää pyytää käymään ja kirjoittamaan juttu!
Jos Giellajohka haluaa kv-näkyvyyttä tosissaan, kannattaisi kysyä bannerin hintaa Only in Lapland -sivuilla, joissa on paljon samaa kuin Visit Finlandissa. Sivusto on hyvin aktiivinen myös Facebookissa ja Twitterissä, joissa sen edustajat jakavat ahkerasti sisältöä, kuten kuvia ja videoita Lapista.
Visit Finland, Good News From Finland ja ThisIsFinland mielellään uudelleentwiittaavat Suomea koskevia tarinoita. Saksassa taas kannattaa lähettää kaikki uutisarvoiset jutut Saksan Suomen suurlähetystölle, Suomen Saksan instituutille, Finprolle ja Saksalais-suomalaiselle seuralle DFG:lle, jotka lähettävät tiedotteita asiakkailleen. Näin näkyvyys paranee ja saavutetaan laajemmat asiakaskunnat kuin vain luottamalla yrityksen omiin blogin, Facebookin tai Twitterin seuraajiin.
Jos Giellajohka haluaa kv-näkyvyyttä tosissaan, kannattaisi kysyä bannerin hintaa Only in Lapland -sivuilla, joissa on paljon samaa kuin Visit Finlandissa. Sivusto on hyvin aktiivinen myös Facebookissa ja Twitterissä, joissa sen edustajat jakavat ahkerasti sisältöä, kuten kuvia ja videoita Lapista.
Visit Finland, Good News From Finland ja ThisIsFinland mielellään uudelleentwiittaavat Suomea koskevia tarinoita. Saksassa taas kannattaa lähettää kaikki uutisarvoiset jutut Saksan Suomen suurlähetystölle, Suomen Saksan instituutille, Finprolle ja Saksalais-suomalaiselle seuralle DFG:lle, jotka lähettävät tiedotteita asiakkailleen. Näin näkyvyys paranee ja saavutetaan laajemmat asiakaskunnat kuin vain luottamalla yrityksen omiin blogin, Facebookin tai Twitterin seuraajiin.
Britit ja muut globaalit markkinat tavoittaa Tripadvisorilla
Brittien matkailuyhteisöistä kannattaa muistaa mahtava Tripadvisor ja pienempi mutta kuitenkin suosittu Travelpod, joka tavoittaa hiukan alle miljoona kävijää kuukaudessa. Sivustolle on mahdollista lisätä matkajuttuja ja käydä keskusteluja. Kaikkiin voidaan laittaa linkit Giellajohkan omilta verkkosivuilta. Oleellista on saada aikaan mielenkiintoinen juttu, jotain outoa Suomesta ja Giellajohkasta, niin on helpompi ylittää uutiskynnys.
Brittien ja
muiden englanninkieliesten matkailijoiden huomiota voi myös saamalla
päivittämällä omat sivunsa Tripadvisoriin, joka on brittien tärkein
matkailusivusto. Tarjoamalla siellä ajankohtaista tietoa ja kuvia sekä
houkuttelemalla vierailijoita kirjoittamaan arvioita sinne saadaan hyvää
sisältöä potentiaalisten asiakkaiden luettavaksi. Jonkun olisi aktiivisesti
kommentoitava Tripadvisoriin tulevia arvioita.
Parhaita Tripadvisor-arvioita voi nostaa sitaateiksi yrityksen sivuille. Briteille voi markkinoida myös kutsumalla brittiläisiä matkailutoimittajia ja matkatoimistojen tuotantoväkeä tutustumaan kohteeseen ja saamalla heidät kirjoittamaan lehteen, blogiin, Twitteriin juttu Giellajohkasta / sisällyttämään tuote esitteeseen. Tällainen varteenotettava sivusto on laadukas ja tunnettu The Travel Editor, jossa on jo paljon Suomi-aiheista sisältöä. Uutiskynnyksen ylittäminen erikoisella näkökulmalla tai jutulla on tärkeää. Monilla brittimarkkinoille tehdyillä jutuilla pääsee pitkälle myös muun maailman kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa.
Parhaita Tripadvisor-arvioita voi nostaa sitaateiksi yrityksen sivuille. Briteille voi markkinoida myös kutsumalla brittiläisiä matkailutoimittajia ja matkatoimistojen tuotantoväkeä tutustumaan kohteeseen ja saamalla heidät kirjoittamaan lehteen, blogiin, Twitteriin juttu Giellajohkasta / sisällyttämään tuote esitteeseen. Tällainen varteenotettava sivusto on laadukas ja tunnettu The Travel Editor, jossa on jo paljon Suomi-aiheista sisältöä. Uutiskynnyksen ylittäminen erikoisella näkökulmalla tai jutulla on tärkeää. Monilla brittimarkkinoille tehdyillä jutuilla pääsee pitkälle myös muun maailman kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa.
Globaalia
näkyvyyttä saa VisitFinlandin ja Tripadvisorin lisäksi myös Lonely Planetin
kautta. (Itse myös käytän näitä kaikkia kolmea ehkä kaikkein aktiivisimmin,
minne sitten ikinä matkustankin.) Sieltä voi tehdä löytöjä! Lonely Planetin vaellusivuston Thorntree-keskustelupalsta on alue, jolla voi aloittaa ja käydä
keskusteluja, antaa asiantuntijan vastauksia ja vinkkejä. Ihan ilmaiseksi! Ja
lukijakunta on laaja. Pohjoismaiden keskusteluosio voisi olla hyvä paikka
Giellajohkan väelle aloittaa keskustelu tai vastata jo olemassaolevaan.
Norjalaiset ja ruotsalaiset ovat jo ehtineet sinne, mutta tällä apajalla
riittää kaloja! Liian tyrkky ei kuitenkaan saa olla, vaan aidosti tarjota
ratkaisuja ja tietoa kyselijöille. Aktiivinen kannattaa olla ja luoda itselleen
luotettava ja ajanhermoilla oleva profiili.
Helmi jakelukanavien joukossa
Kaikkein
vaikuttunein olen Responsible Travel -sivustosta (kävijöitä noin 0,35 miljoonaa
kuukaudessa), jonka kautta monet britit jo tulevat Suomeen esimerkiksi
vastuullisille karhunbongausmatkoille. Giellajohka voisi liittoutua joidenkin
muiden alueen yrittäjien kanssa (verkostoituminenhan on jo pitkällä Lapissa) ja
tarjota jännnittäviä luontoelämyspaketteja Utsjoella juuri Responsible Travel
-portaalin kautta.
Responsible Travelin asiakaskunta sopisi hyvin Suomen kestävän kehityksen matkailustrategiaan ja Lapin luonto säilyisi hyvin näiden matkailijoiden kanssa. Tutkimuksessa huomautetaan, että varaukset tulevat sähköpostilla joten inboxia pitää tarkkailla aktiivisesti:) Palvelua voi kokeilla vuoden ajan ja kaikkein parasta on, että se on ihan pienille yrityksille lähes maksuton.
Responsible Travelin asiakaskunta sopisi hyvin Suomen kestävän kehityksen matkailustrategiaan ja Lapin luonto säilyisi hyvin näiden matkailijoiden kanssa. Tutkimuksessa huomautetaan, että varaukset tulevat sähköpostilla joten inboxia pitää tarkkailla aktiivisesti:) Palvelua voi kokeilla vuoden ajan ja kaikkein parasta on, että se on ihan pienille yrityksille lähes maksuton.
Matkanjärjestäjäyhteistyö
Pariin merkitykselliseen
ja laadukkaaseen matkanjärjestäjäkontaktiin kannattaa satsasta maissa ja kutsua
heidän edustajansa tutustuamaan tuotteeseen. Yritys voisi hankkia venäläisiä, brittiläisiä
ja saksalaisia yhteistyökumppaneita, kuten Active Tours, TUI:n voimilla toimiva
aktiivilomiin suuntautunut iExpore (tavoittaa 1.3 miljoonaa kävijää kuukaudessa) tai Activities Abroad, joka on
pieni aktiviteettimatkoihin fokusoitunut matkanjärjestäjä Britanniassa tai
kiertomatkoihin erikoistunut saksalainen Bavaria Fernreisen, jotka
voisivat markkinoida kalastusmatkoja Giellajohkaan tai yhdistettynä joihinkin
muihin Lapin kohteisiin suoraan asiakkailleen omissa jakelukanavissaan. Kylämatkailuraportissa Briteistä kehotetaan lähestymään jo
Suomi-tuotteita tarjoavaa aktiviteettimatkanjärjestäjää nimeltä Mighty FineCompany, joka on kiinnostunt tarjoamaan uusia suomalaisia kesämatkailutuotteita.
Geillajohka voisi tarjota heille jo pitkälle jalostettua pakettia, sellaista
mitä Suomesta ei vielä löydy.
Saksassa
perinteisiä pieniä matkajärjestäjiä ovat eläinten tarkkailuun erikoistunut
Colibri Travel, joka ei vielä myy Suomea, mutta kylläkin Norjaa. Poroja ja revontulia sekä
tunturilintuja voi bongata Suomessakin. Yrityksellä ei ole mitään sosiaaliseen
mediaan viittaavaa. Toinen
varteenotettava vaihtoehto on Birding Tours, jolla jo
on tarjonnassaan mm. Viro ja Suomi. Sen tuotteet ovat ryhmämatkoja 6-14
henkilölle. Myös GEO-Tours, jolla on tarjonnassaan aktiivimatkoja ja husky-ajeluja ryhmille
luontokohteisiin, myy Suomea. Millään näillä matkanjärjestäjillä ei ole sosiaalista
mediaa.
Saksankielisestä Itävallasta löytyy aktiivimatkoihin erikoistunut Asi (Alpine Schule Innsbruck), joka tarjoaa jo Suomea. Yrityksellä on käyttäjäystävälliset sivut, joilla on keskustelupalsta, kuvia, videoita ja paljon tietoa. Kalastusmatkoihin erikoistunut Angelreisen tarjoaa jo Suomea, se on mukana sosiaalisessa mediassa ja se tarjoaa paljon kuvia sekä keskustelua kalastuksen ympärillä.
Saksankielisestä Itävallasta löytyy aktiivimatkoihin erikoistunut Asi (Alpine Schule Innsbruck), joka tarjoaa jo Suomea. Yrityksellä on käyttäjäystävälliset sivut, joilla on keskustelupalsta, kuvia, videoita ja paljon tietoa. Kalastusmatkoihin erikoistunut Angelreisen tarjoaa jo Suomea, se on mukana sosiaalisessa mediassa ja se tarjoaa paljon kuvia sekä keskustelua kalastuksen ympärillä.
Joidenkin näiden
paikallisten matkailuyritysten kanssa kannattaisi kenties harkita yhteistyötä.
He tuntevat jo paikalliset kotimaansa markkinat ja Suomen myyminen ei olisi
liian vaikeaa. Näin asiakashankinnasta huolehtisi
yhteystyöumppani. Jos yhteystyö osoittautuisi menestyksekkäästi voisi myös harkita
kiintiöiden antamista firmoille. Monet Britannian kulttuurimatkoihin
erikoistuneet matkatoimistot tarjoavat lähinnä korkeakulttuuriin tai
historiallisiin kaupunkeihin suunnattuja matkoja, joten Giellajohka ei olisi
niiden profiiliin luontaisesti sopiva tuote.
Missä Giellajohka sitten jo näkyy?
Jo nyt
Giellajohka löytyy Inari-Saariselkä -matkailuportaalista”Luonnostaan kultainen” Utsjoen yritysten kohdalta ja Kaamasen kylänmajoituspalvelujen joukosta sekä Saamenmaan kylien matkailuportaalista, jossa Giellajohka esiintyy vain tekstimuodossa. Visit Inarin sivuilla on mukana myös kuvia Giellajohkasta.
Portaalissa kuvat ovat isossa osassa, joten toivottavasti sinne voisi myös
lisätä hyviä kuvia. Suomalaisten kalastuksenharrastajien sivustolla
Kalapaikka.netissä Giellajohka on esillä kuvien, tekstin ja kartan muodossa.
Englanninkielisessä (mutta ulkoasultaan
hyvin alkeellisesssa ja harrastelijamaisesti tehdyssä) Fishing.fi -portaalissa Giellajohka on myös mukana.
Jos
Giellajohka ei rohkene itse tehdä omaa verkkokauppaa, tai jos sillä ei ole tarvittavia resursseja siihen, kannattaa varmasti pitää mökit ja
huoneet tarjolla Booking.comissa. Näin saa sekä kotimaisten että
kv-matkailijoiden huomiota ja on mukana kilpailussa ja näkyvissä muiden alueen
yritysten kanssa.
Booking.comissa Giellajohkasta on jo 14 arviota ja se esiintyy siellä arviolla ”erinomainen”/”fabulous” ja arvosanalla 8.9. Sivustolla on hyviä kuvia kohteesta ja 7 eri huonetta ja yksi mökki valittavana. Monet suomalaiset ja muutkin majoitusyritykset ovat menneet mukaan booking.comiin, jonne voi lisätä omat tietonsa. Booking.com ottaa majoituksesta komissiota 15 %, mutta saavutettavauus on hyvä. Suorat linkit Tripadvisorista tekevät varaamisen helpoksi.
Booking.comissa Giellajohkasta on jo 14 arviota ja se esiintyy siellä arviolla ”erinomainen”/”fabulous” ja arvosanalla 8.9. Sivustolla on hyviä kuvia kohteesta ja 7 eri huonetta ja yksi mökki valittavana. Monet suomalaiset ja muutkin majoitusyritykset ovat menneet mukaan booking.comiin, jonne voi lisätä omat tietonsa. Booking.com ottaa majoituksesta komissiota 15 %, mutta saavutettavauus on hyvä. Suorat linkit Tripadvisorista tekevät varaamisen helpoksi.
Tripadvisorissa Giellajohkasta on vasta kaksi arviota, toinen italiaksi ja toinen englanniksi
(saksalaisen asiakkaan kirjoittamana).
Ihan ensimmäisenä olisi syytä rohkaista kaikkia kävijöitä tekemään näitä
arvioita lisää ja sitten julkaista parhaimpia paloja verkkosivuilla. Antaa
varsinkin briteille hyvin epämääräisen ja passiivisen käsityksen, kun Tripadvisorissa on vain kaksi arviota. Kaiken huipuksi omistajat eivät ole itse täyttäneet mitään
tietoja yrityksestä, joten Tripadvisor kehoittaakiin heitä rekisteröitymään.
Miten tästä eteenpäin?
Tärkein viestini Giellajohkalle on:
Ihan ensimmäisten sähköisten tekojen joukossa pitää olla tehdä Tripadvisorin suhteen jotain!!!!!
Kaikki yllämainitut
ideat Saksan, Iso-Britannian ja Venäjän markkinoiden valloittamiseen tulee koota yhteen ja pohtia, mitkä ovat tavoitteet ja mitä eri kanavilla
haetaan. Sitten näiden pohdintojen ja oman liiketoimintasuunnitelman pohjalta tulee
tehdä sähköisen markkinoinnin strateginen tavoiteohjelma, jonka tuloksia
seurataan säännöllisesti.
On tarpeen nimetä vastuuhenkilöitä ja tehdä selkeä ohjeistus, jotta kaikki tietävät mitä heiltä odotetaan. Voidaan katsoa, miltä sivuilta päädytään Geillajohkan omille sivuille, seurata mitä kautta varaukset tehdään, mikä on eri lähteistä tulevien konversioprosentti, mistä maista suurimman keskiostoksen tekevät asiakkaat tulevat jne. Näin voidaan ajan kanssa huomata mikä toimii ja mikä ei, muuttaa kurssia ja kokeilla jotain muuta.
Yksittäiset toimet eivät kuitenkaan ole se juttu, vaan niistä pitää koota monipuolinen paketti, jonka toimivuus on tarkkaan harkittu yrityksen kohderyhmä ja resurssit huomioiden.Toivottavasti tästä jutusta löytyi jotain käyttökelpoisia ideoita.
Ihan ensimmäisten sähköisten tekojen joukossa pitää olla tehdä Tripadvisorin suhteen jotain!!!!!
Facebook-sivustoille pitää tehdä mielenkiintoista, viihdyttävää ja
osallistavaa sisältöä, joka saa uudet kävijät tykkäämään ja seuraamaan sekä
koukuttaa vakikävijät käymään verkkosivuilla ostoksilla. You Tubeen ladattuja
videoita voi sitten jakaa verkkosivuilla ja Facebookissakin, samojakin kun osaa
ne uudelleenmarkkinoida oikein. Lisäksi niitä voidaan sitten twiitata tai
uudelleentwiitata....sosiaalisen median synergiaedut pääsevät valloilleen.
”Verkkojalanjälki” kasvaa ja tunnettuus lisääntyy.
Nyt Giellajohka tekee jo You Tube -videoita, laittaa kuvia Pinterestiin ja kertoo tästä Facebook-sivuillaan, joilla
kuitenkin on hyvin vähänlaisesti trafiikkia, vaisusti alle 150 seuraajaa
(tilanne 27.4.2014). Facebookissa on kuvien
lisäksi vain yksi asiakasarvio ja ilmoitus siitä, että yritys on helmikuun 2014
alussa mennyt mukaan Pinterestiin. Viimeisin
tekstipäivitys Facebookissa on Matka-messuilta, joten yrityksen pitäisi aktivoitua
sosiaalisessa mediassa. Näin tilanne näyttää kovin pysähtyneeltä. Ollaan
kokeiltu jotain, mutta ei sitten kuitenkaan oikein menty mukaan täysin purjein.
On tarpeen nimetä vastuuhenkilöitä ja tehdä selkeä ohjeistus, jotta kaikki tietävät mitä heiltä odotetaan. Voidaan katsoa, miltä sivuilta päädytään Geillajohkan omille sivuille, seurata mitä kautta varaukset tehdään, mikä on eri lähteistä tulevien konversioprosentti, mistä maista suurimman keskiostoksen tekevät asiakkaat tulevat jne. Näin voidaan ajan kanssa huomata mikä toimii ja mikä ei, muuttaa kurssia ja kokeilla jotain muuta.
Yksittäiset toimet eivät kuitenkaan ole se juttu, vaan niistä pitää koota monipuolinen paketti, jonka toimivuus on tarkkaan harkittu yrityksen kohderyhmä ja resurssit huomioiden.Toivottavasti tästä jutusta löytyi jotain käyttökelpoisia ideoita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti