Hakukoneoptimointi vaikuttaa olevan todella oleellinen juttu
internetmarkkinoinnissa. Se tulee vastaan joka lähteessä. Ilmeisen tärkeä
käsite meidän kaikkien ymmärtää siis. Miten selitää hakukoneoptimointi
6-vuotiaalle? Niin että se vielä ymmärtäisi...No, yritetään.
"Nykyään ihmiset etsivät paljon tietoa netistä ja haluavat
myös tehdä ostoksia siellä. Jos haluaa olla hyvä ja menestyä netissä, pitää
osata sellainen juttu kuin hakukoneoptiomointi.
![]() |
Kuva: SEOPlanter |
Mitä hakukoneoptimointi on?
Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että yritys löytyy
helposti ja on noussut korkealle Googlessa tai jossain muussa hakukoneessa. Yleensä
puhutaan vain Googlesta, koska sitä käytetään niin paljon. Yrityksen sivut on
helppo löytää, kun ne tulevat ensimmäisinä ja korkealla hakutuloksissa.
Mistä sitten tietää, että korkealla? No, se selviää kun avaa
koneen ja etsii Googlesta jotain asiaa, esimerkiksi ”New Yorkin matka”, niin se
firma, joka on onnistunut hakukoneoptimoinnissa, eli saamaan itsensä
sijoittumaan korkealle Googlen listauksissa, on ylhäällä ja ensimmäisenä
hakutuloksissa.
Ensimmäiset kolme sijoitusta ovat ne parhaimmat, vähän niin
kuin urheilussakin. Palkintosijoja! Vähintään pitäisi tällä optimoinnilla päätyä
TOP 10-joukkoon. Niin ihmiset löytävät yrityksen ja se menestyy...ja myy paljon
matkoja New Yorkiin!
Katso vaikka, kun laitetaan ”New Yorkin matka” tohon
hakulaatikkoon, niin noiden mainostajien jälkeen heti ensimmäiseksi tulee Tjäreborg
(se on iso matkojen järjestäjä) ja sen jälkeen heti toinen iso matkanjärjestäjä
Aurinkomatkat. Ne ovat tehneet hakukoneoptimoinnin oikein ja saavat paljon
kävijöitä sivuilleen, koska niitä ekana olevia linkkejä yleensä klikataan
eniten. Ne sellaisessa vaaleanlilassa laatikossa olevat ennen sitä Tjäreborgin
tarjousta ovat mainostajia, jotka ovat ostaneet paikkansa. Se ei ole
hakukoneoptimointia vaan hakusanamainontaa. Hakukoneoptimointia voi tehdä ihan
itsekin, kun vaan osaa ja on aikaa.
Miten sitten tehdään sitä hakukoneoptimointia?
Miten se sitten tehdään? No, siihen tarvitaan oikeita avainsanoja,
joita käytetään hakusanoina tai hakusanapareina. Sivuja optimoidaan juuri
siksi, että ne löytyisivät näillä hakusanoilla. Yrityksen pitää tehdä oikein avainsanalista,
jonka avulla se tavoittaa asiakkaita. Sen pitää tietää mitä se itse haluaa ja
myös mitä asiakkaat ajattelevat, haluavat ja etsivät.
![]() |
Kuva: FindYourSearch |
Mistä tietää, mikä on oikea avainsana?
Yrityksen pitää miettiä, millaisilla sanoilla ihmiset alkavat etsiä tietoa Googlesta. Pitää olla varautunut mahdollisimman monenlaisiin hakusanoihin. Yhden sanan avainsanoilla ei pääse korkealle, joten kannattaa satsata sanapareihin. On myös sellaisia pitkän hännän hakulauseita, jotka ovat vaikeasti arvattavia tai outoja sanayhdistelmiä. Joskus ihmiset nimittäin hakevat erikoislla hakusanoilla ja niiden yhdistelmillä, kun haluavat etsiä lisää tietoa tai ostaa jotain. Jos yritys on onnistunut laittamaan sellaisia erikoisempia sanapareja avainsanoikseen, löytyvät sen sivut paremmin kuin muiden, jotka eivät ole keksineet laittaa näitä pitkähäntäisiä avainsanoikseen.
Miten niitä avainsanoja käytetään?
Yritys voi nostattaa omaa sijoitustaan hakukoneessa, jos se
käyttää samalla sivulla useita kertoja avainsanoja (otsikoissa, verkko-osoitteessa,
tekstissä, kuvissa). Sivujen sisältö pitää siis rakentaa näiden avainsanojen
ympärille, niin sivut löytyvät ja näkyvät paremmin Googlen listassa. Kun
Googlesta sitten painetaan tätä Tjäreborgia siitä listasta, niin se menee
suoraan New Yorkin matkan sivulle. Siellä on paljon lisälinkkejä ja
jakonappuloita.
![]() |
Kuva: FindYourSearch |
Miten linkit toimivat?
Tekstiä kannattaa olla paljon ja sivustojen pitää sisältää
hyviä linkkejä muihin sivustoihin sekä oman sivuston muihin sivuihin. Tosiaan,
nämä linkit ovat mielettömän tärkeä juttu. Jos sivuille on linkkejä muiden
sivuilta, hakukone löytää sivut ja ihmiset päätyvät helposti sinne. Pitää
tarjota avainsanalinkkejä. Jos yritys haluaa antaa lisätietoja New Yorkin
matkasta, ei kannata kirjoittaa omille sivuille ”lue lisää tästä” vaan ”Lisää New
Yorkin matkasta”.
Linkkejä pitää olla paljon, mutta niiden pitää olla myös
hyviä. Muutenkin kannattaa esimerkiksi pyytää linkitystä omiin sivustoihin niiltä,
joiden kanssa tekee yhteistyötä ja kommentoida tärkeitä blogeja. Näin tulee
lisää hyvälaatuisia linkkejä ja juuri sellaisia omille sivuille sisääntulevia
linkkejä, joista Google tykkää. Jos vaikka on tehnyt yhdessä töitä jonkun ison
firman tai koulun kanssa, voi pyytää heiltä linkkiä omille sivuilleen. Isot
yritykset ovat sellaisia laatulinkkejä. Niin, ja sitten omille sivuille voi hankkia linkkiankkurin.
Mikä on linkkiankkuri?
Linkkiankkuri on sellainen sivusto, joka kiinnostaa toisia niin paljon, että he ehdottomasti
haluavat linkittää sen omiin sivuihinsa. Näin lisätään niitä sisääntulevia
linkkejä. Kannattaa tehdä omista sivuista niin mielenkiintoiset, että ihmiset
olisivat kiinnostuneita sivuista ja viettävät siellä kauan aikaa. Google tykkää
siitä, että ihmiset viihtyvät pitkään, ja siiitäkin sijoitus paranee. Kun
nettisivut toimvat hyvin, ihmiset yleensä viihtyvät ja hakukoneelle ollaan
ystävällisiä.
Tärkeää on siis oikeat avainsanat, tekstisisältö ja varsinkin
ne linkit.
Ymmärsitkö nyt tän hakukoneoptimoinnin?"
Lähteet:
Chaffey, D. & Smith, PR. 2013. Emarketing
Excellence - planning and optimizing your digital marketing.
Olit hienosti perehtynyt aiheeseen ja löytänyt hyviä esimerkkejä, mutta veikkaan, että tossa Tjäreborgin kohdalla 6-vuotias on jo kadonnut näkyvistä :) ! Tai sitten täytyy olla jo tosi valveutunut netin käyttäjä ja kiinnostunut aiheesta. Mutta rautalangasta väännettynä sait avattua asian yksinkertaiseksi tälläiselle vähän kokeneemmalle käyttäjälle. Mielenkiinto säilyi loppuun asti ja kuvat ja väliotsikot tekivät asiasta ymmärrettävämmän. Olen siis vajonnut 6-vuotiaan tasolle... :)
VastaaPoistaÖÖÖÖ, tota, ajattelin testata tätä 2.5 vuotiaalle;)
PoistaTämän luettuani sain hyvän kuvan hakukoneoptimoinnista. En tiedä pysyisikö 6 vuotias kärryillä, ehkä lukutaitoinen. Arvelen lähelläni olevan 7 vuotiaan kykenevän tämän perusteella luoman itselleen kuvan aiheesta.
VastaaPoistaKiva, että tarkastelit asiaa noin monipuolisesti. Hakukoneoptimoinnin kaikki tärkeimmät puolet tuli tässä tutuksi ja selityksen monipuolisuus auttaa ymmärtämään miksi yrityksen kannattaa hoitaa optimointi kuntoon, jos nimittäin aikoo saada näkyvyyttä ja kauppaa.
Hei Anne! Sullekin tiedoksi, että ajattelin kokeilla tätä 2.5 vuotiaalle...kerron sitten miten käy! Ehkä joku asia tarttuu mukaan. Tämä varmaan tälle diginatiivien sukupolvelle sitten on ennen kuudetta ikävuotta kuitenkin käytännössä ihan tuttu juttu, eikä teoriaa edes tarvita;)
PoistaMiten testi suojui 2,5 v kanssa? Mahtava artikkeli esim. äidilleni ja (erittäin) skarpille 6 -vuotiaalle.
VastaaPoista