torstai 6. helmikuuta 2014

Hakukoneoptimoinnin rautalankaversio



Hakukoneoptimointi vaikuttaa olevan todella oleellinen juttu internetmarkkinoinnissa. Se tulee vastaan joka lähteessä. Ilmeisen tärkeä käsite meidän kaikkien ymmärtää siis. Miten selitää hakukoneoptimointi 6-vuotiaalle? Niin että se vielä ymmärtäisi...No, yritetään. 

"Nykyään ihmiset etsivät paljon tietoa netistä ja haluavat myös tehdä ostoksia siellä. Jos haluaa olla hyvä ja menestyä netissä, pitää osata sellainen juttu kuin hakukoneoptiomointi. 

Kuva: SEOPlanter

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sitä, että yritys löytyy helposti ja on noussut korkealle Googlessa tai jossain muussa hakukoneessa. Yleensä puhutaan vain Googlesta, koska sitä käytetään niin paljon. Yrityksen sivut on helppo löytää, kun ne tulevat ensimmäisinä ja korkealla hakutuloksissa. 

Mistä sitten tietää, että korkealla? No, se selviää kun avaa koneen ja etsii Googlesta jotain asiaa, esimerkiksi ”New Yorkin matka”, niin se firma, joka on onnistunut hakukoneoptimoinnissa, eli saamaan itsensä sijoittumaan korkealle Googlen listauksissa, on ylhäällä ja ensimmäisenä hakutuloksissa. 


Ensimmäiset kolme sijoitusta ovat ne parhaimmat, vähän niin kuin urheilussakin. Palkintosijoja! Vähintään pitäisi tällä optimoinnilla päätyä TOP 10-joukkoon. Niin ihmiset löytävät yrityksen ja se menestyy...ja myy paljon matkoja New Yorkiin!
Katso vaikka, kun laitetaan ”New Yorkin matka” tohon hakulaatikkoon, niin noiden mainostajien jälkeen heti ensimmäiseksi tulee Tjäreborg (se on iso matkojen järjestäjä) ja sen jälkeen heti toinen iso matkanjärjestäjä Aurinkomatkat. Ne ovat tehneet hakukoneoptimoinnin oikein ja saavat paljon kävijöitä sivuilleen, koska niitä ekana olevia linkkejä yleensä klikataan eniten. Ne sellaisessa vaaleanlilassa laatikossa olevat ennen sitä Tjäreborgin tarjousta ovat mainostajia, jotka ovat ostaneet paikkansa. Se ei ole hakukoneoptimointia vaan hakusanamainontaa. Hakukoneoptimointia voi tehdä ihan itsekin, kun vaan osaa ja on aikaa.  

Miten sitten tehdään sitä hakukoneoptimointia?

Miten se sitten tehdään? No, siihen tarvitaan oikeita avainsanoja, joita käytetään hakusanoina tai hakusanapareina. Sivuja optimoidaan juuri siksi, että ne löytyisivät näillä hakusanoilla. Yrityksen pitää tehdä oikein avainsanalista, jonka avulla se tavoittaa asiakkaita. Sen pitää tietää mitä se itse haluaa ja myös mitä asiakkaat ajattelevat, haluavat ja etsivät.  

Kuva: FindYourSearch

Mistä tietää, mikä on oikea avainsana?


Yrityksen pitää miettiä, millaisilla sanoilla ihmiset alkavat etsiä tietoa Googlesta. Pitää olla varautunut mahdollisimman monenlaisiin hakusanoihin. Yhden sanan avainsanoilla ei pääse korkealle, joten kannattaa satsata sanapareihin. On myös sellaisia pitkän hännän hakulauseita, jotka ovat vaikeasti arvattavia tai outoja sanayhdistelmiä. Joskus ihmiset nimittäin hakevat erikoislla hakusanoilla ja niiden yhdistelmillä, kun haluavat etsiä lisää tietoa tai ostaa jotain. Jos yritys on onnistunut laittamaan sellaisia erikoisempia sanapareja avainsanoikseen, löytyvät sen sivut paremmin kuin muiden, jotka eivät ole keksineet laittaa näitä pitkähäntäisiä avainsanoikseen.  


Miten niitä avainsanoja käytetään?

Yritys voi nostattaa omaa sijoitustaan hakukoneessa, jos se käyttää samalla sivulla useita kertoja avainsanoja (otsikoissa, verkko-osoitteessa, tekstissä, kuvissa). Sivujen sisältö pitää siis rakentaa näiden avainsanojen ympärille, niin sivut löytyvät ja näkyvät paremmin Googlen listassa. Kun Googlesta sitten painetaan tätä Tjäreborgia siitä listasta, niin se menee suoraan New Yorkin matkan sivulle. Siellä on paljon lisälinkkejä ja jakonappuloita.  

Kuva: FindYourSearch

Miten linkit toimivat?

Tekstiä kannattaa olla paljon ja sivustojen pitää sisältää hyviä linkkejä muihin sivustoihin sekä oman sivuston muihin sivuihin. Tosiaan, nämä linkit ovat mielettömän tärkeä juttu. Jos sivuille on linkkejä muiden sivuilta, hakukone löytää sivut ja ihmiset päätyvät helposti sinne. Pitää tarjota avainsanalinkkejä. Jos yritys haluaa antaa lisätietoja New Yorkin matkasta, ei kannata kirjoittaa omille sivuille ”lue lisää tästä” vaan ”Lisää New Yorkin matkasta”.  

Linkkejä pitää olla paljon, mutta niiden pitää olla myös hyviä. Muutenkin kannattaa esimerkiksi pyytää linkitystä omiin sivustoihin niiltä, joiden kanssa tekee yhteistyötä ja kommentoida tärkeitä blogeja. Näin tulee lisää hyvälaatuisia linkkejä ja juuri sellaisia omille sivuille sisääntulevia linkkejä, joista Google tykkää. Jos vaikka on tehnyt yhdessä töitä jonkun ison firman tai koulun kanssa, voi pyytää heiltä linkkiä omille sivuilleen. Isot yritykset ovat sellaisia laatulinkkejä. Niin, ja sitten omille sivuille voi hankkia linkkiankkurin.



Mikä on linkkiankkuri?

Linkkiankkuri on sellainen sivusto, joka kiinnostaa toisia niin paljon, että he ehdottomasti haluavat linkittää sen omiin sivuihinsa. Näin lisätään niitä sisääntulevia linkkejä. Kannattaa tehdä omista sivuista niin mielenkiintoiset, että ihmiset olisivat kiinnostuneita sivuista ja viettävät siellä kauan aikaa. Google tykkää siitä, että ihmiset viihtyvät pitkään, ja siiitäkin sijoitus paranee. Kun nettisivut toimvat hyvin, ihmiset yleensä viihtyvät ja hakukoneelle ollaan ystävällisiä. 

Tärkeää on siis oikeat avainsanat, tekstisisältö ja varsinkin ne linkit.

Ymmärsitkö nyt tän hakukoneoptimoinnin?"




 
Lähteet: 
Chaffey, D. & Smith, PR. 2013. Emarketing Excellence - planning and optimizing your digital marketing.

5 kommenttia:

  1. Olit hienosti perehtynyt aiheeseen ja löytänyt hyviä esimerkkejä, mutta veikkaan, että tossa Tjäreborgin kohdalla 6-vuotias on jo kadonnut näkyvistä :) ! Tai sitten täytyy olla jo tosi valveutunut netin käyttäjä ja kiinnostunut aiheesta. Mutta rautalangasta väännettynä sait avattua asian yksinkertaiseksi tälläiselle vähän kokeneemmalle käyttäjälle. Mielenkiinto säilyi loppuun asti ja kuvat ja väliotsikot tekivät asiasta ymmärrettävämmän. Olen siis vajonnut 6-vuotiaan tasolle... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ÖÖÖÖ, tota, ajattelin testata tätä 2.5 vuotiaalle;)

      Poista
  2. Tämän luettuani sain hyvän kuvan hakukoneoptimoinnista. En tiedä pysyisikö 6 vuotias kärryillä, ehkä lukutaitoinen. Arvelen lähelläni olevan 7 vuotiaan kykenevän tämän perusteella luoman itselleen kuvan aiheesta.
    Kiva, että tarkastelit asiaa noin monipuolisesti. Hakukoneoptimoinnin kaikki tärkeimmät puolet tuli tässä tutuksi ja selityksen monipuolisuus auttaa ymmärtämään miksi yrityksen kannattaa hoitaa optimointi kuntoon, jos nimittäin aikoo saada näkyvyyttä ja kauppaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anne! Sullekin tiedoksi, että ajattelin kokeilla tätä 2.5 vuotiaalle...kerron sitten miten käy! Ehkä joku asia tarttuu mukaan. Tämä varmaan tälle diginatiivien sukupolvelle sitten on ennen kuudetta ikävuotta kuitenkin käytännössä ihan tuttu juttu, eikä teoriaa edes tarvita;)

      Poista
  3. Miten testi suojui 2,5 v kanssa? Mahtava artikkeli esim. äidilleni ja (erittäin) skarpille 6 -vuotiaalle.

    VastaaPoista