Internetmarkkinoinnin terminologia on värikästä luettavaa.
Uusia sanoja vilisee. Hakukoneoptimointi, konversio, widgetit ja gadgetit,
ländärit....sekä liidit. Jos haluaa päästä hyvään alkuun olisi syytä ymmärtää
jotain liideistä. Ja niihin liittyvät erittäin läheisesti myös ländärit ja
konversio. Joten aloitetaan:
![]() |
Kuva: zaneology |
Mitä liidit ovat?
Liidit ovat potentiaalisia asiakkaita. Liidit ovat
henkilöitä, jotka ovat jollain tapaa osoittaneet kiinnostusta yrityksesi
tuotteita tai palveluita kohtaan. He voivat olla messukävijöitä, jotka ovat
jättäneet yhteystietonsa lomakkeeseen, jossa kysyttiin myös seuraavan matkan
kohdetta. He voivat olla verkkosivuilla käyneitä, jotka tilaavat uutiskirjeen. Yritys
voi lähestyä näitä henkilöitä helpommin kuin sattumanvaraisesti valittuja
yksilöitä. Yritys haluaa hankkia liidejä, koska niistä voi tulla yrityksen
asiakkaita seuraavan kaavan mukaan: Tuntemattomat >
Vierailijat >
Liidit >
Asiakkaat >
Promoottorit.
Liidit ovat aivan asiakashankinnan keskiössä. Uppo-oudoista
ja sivuilla joskus vierailleista voi tulla liidejä, jotka sitten taas voivat muuttua
asiakkaiksi. Kun asiat hoidetaan oikein, tulee asiakkaista niin tyytyväisiä
saamiinsa palveluihin, että he ryhtyvät itsekin aktiivisesti markkinoimaan
yritystä, esim. sosiaalisessa mediassa ja blogeissa. Heistä tulee kuin
uskonnollisessa hurmoksessa olevia evankelistoja, jotka linkittävät eteenpäin
yrityksen ilosanomaa.
![]() |
Kuva: jules:stonesoup |
Miksi liidejä pitää hankkkia?
Internetmarkkinoinnissa mukana olevan yrityksen on elintärkeää
hankkia liidejä, sillä niiden avulla saadaan aikaan tulosta ja voidaan jatkaa
liiketoimintaa. Kannatta keskittää markkinointiponnistuksensa niihin, jotka jo
oikeasti ovat osoittaneet kiinnostustaan yritystä kohtaan eikä tavoitella
summamutikassa uusia kävijöitä.
Monet yritykset tähtäävät pieneen määrään laadukkaita
liidejä. Ne voivat muuttua tärkeiksi asiakkaiksi, joilla on potentiaalisesti
paljon sananvaltaa kaveriensa ja yhteisöjensä parissa. Yritykselle on
lottovoitto saada joku vaikutusvaltainen bloggari liidikseen ja edelleen
asiakkaakseen (ja varsinkin promoottorikseen). Tämän kautta voidaan saada lisää
faneja ja seuraajia sekä ilman muuta uusia liidejä ja asiakkaita. Laadukkaisiin
liideihin kannattaa panostaa.
![]() |
Kuva: Colourful.Threads |
Miten liidejä hankitaan?
Liidit pitää ensin saada koukkuun! Internetmarkkinoinnin
maailmassa liidejä hankitaan ländäreillä ja tiedonhankinnan kautta. Yritys voi mainostaa
esimerkiksi verkko-, Facebook- tai blogisivuillaan vaikkapa bannerilla, jota
klikkaamalla sivulla kävijä päätyy ländärille (landing page). Ländärissä voi olla yhteystietolomake.
Yhteystietolomakkeen kautta voi saada mm. etunimen, sukunimen, tittelin, yrityksen
nimen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen sekä mahdollisesti jotain muuta
oleellista (koska yritys tietää kohderyhmänsä, kannattaa kysyä jotain
sellaista, mikä tekee seuraavasta kontaktista liidiin vielä personoidumpaa).
Yhteystietolomakkeen täyttämällä voi vierailija saada
erikoistarjouksen tai -alennuksen. Tarjouksen tulee olla tätä tulevaa liidiä
houkuttava ja tarjota tarpeeksi kiinnostavaa lisäarvoa, jotta hän on valmis
luovuttamaan yhteystietonsa. Tätä yhteystietojen lähettämistä kutsutaan toimintakehoitukseksi
eli CTA:ksi (call-to-action), joka yleensä on ”lähetä”-, ”varaa”-, ”tilaa”-
tai ”osta” -painikenappi ländärillä. Ja painamalla sitä vierailijasta tulee
liidi. Liidille voidaan lähettää personoituja tarjouksia ja saada hänet
sitoutettua yrityksen asiakkaaksi. Google Analyticsin avulla voi sitten asettaa
tavoitteeksi näiden sivujen seuraamisen ja asettaa ne konversiopisteiksi.
Konversiota tapahtuu, jos tehdään haluttu toiminto, esim. yhteystietojen
antaminen.
Yrityksen kannattaa
panostaa yhteystietolomakkeen kysymyksiin, sillä vastausten perusteella voi
arvioida liidien sopivuutta ja laatua. Ländäreiden tulee myös sopia kunkin
internetkanavan tarpeisiin, joten Facebook-ländäri on varmasti erilainen kuin
verkkosivun ländäri. Facebookin kautta tulevat haluavat ehkä lisätietoa
yrityksestä yleensä (ja voivat haluta ladata sähköisen oppaan tai saada
uutiskirjeen), mutta verkkosivuilla pidemmälle ehtineet varmasti jo tietävät
enemmän ja heidän tarpeensa ja toiveensa ovat kenties jo tarkempia (joten
heille voi lähettää erikoistarjouksen verkkosivuilla olevasta Botswanan
safarimatkasta yhteystietoja vastaan).
![]() |
Kuva: ota_photos |
Napilla tuloksiin
Yrityksen blogipostauksissa ja muussa sähköisessä markkinoinnnissa kannattaa
aina käytää CTA-nappia. Näin kävijöistä saa potentiaalisia asiaakkaita ja
myöhemmin sitten ostavia asiakkaita. Jos blogissa kerrotaan tulevasta matkasta,
olisi syytä hyödyntää tilaisuus syventää suhdetta potentiaaliseen liidin ja
tarjota ainakin sähköistä materiaalia, jossa matkaa kuvataan tarkemmin, tai
jopa mahdollisuus varata matka blogista lähtevällä ländärillä ja siinä olevalla
CTA-napilla. Eri kanavien kautta tulevat liidit voivat myös päätyä eri sivustoille
painamalla CTA-nappia.
Ländäri on oiva tapa viedä yrityksen markkinointiviestintää
eteenpäin. Siinä voi lyhyesti ja ytimekkäästi korostaa yrityksen arvoja tai
asiakaslupausta, jotta tuleva liidi vakuuttuu yrityksestä. Pitää myös huolehtia
siitä, että CTA-nappi on tarpeeksi suuri ja liidiksi muuttuminen on näin helppo
ja miellyttävä kokemus. Yrityksen kannalta se voi myös olla vaivatonta, sillä liidien
hankitaan tarvitaan vain yksi tarjous (esim. vain uutiskirje) ja vain yksi ländäri! Liidin saatuaan on
hyvä muistaa kiittää liidiä yhteystiedoista samalla kun lähettää tälle luvatun
tarjouksen.
Eli nyt vain yhteystietolomakettani täyttämään, jotta saan Sinut liidikseni ja voit kertoa itsestäsi lisää!
Lähteet: HubSpot,
Chaffey, D. & Smith, PR. 2013. Emarketing Excellence - planning and
optimizing your digital marketing.
Aloitat mainiosti juuri siitä, mitä Internet-markkinointi myös on: sarja kummallisia käsitteitä. Niissä yksin riittää puuhaa ja oppimista. Yhtä mainiosti lopetit kun pyydät kävijää täyttämään lomakkeen, että saat hänestä liidin.
VastaaPoistaTerkuin,
Anne
Kiitos, kun täytit lomakkeeni:)
PoistaJa huomatkaa, miten kaunis artikkeli visuaalisesti! Hyvähyvä!
VastaaPoista