Monet markkinointikampanjat ihastuttavat tai vihastuttavat
kun ne näkee, mutta harvemmin ne jäävät pitkäksi aikaa mieleen. Itselleni
mieleen painunut matkailumarkkinoinnin kampanja oli vuonna 2009 lanseerattu Queenslandin osavaltion
turistitoimiston ”The best job in the world” -kampanja. Australia ja Queensland
saivat kampanjan ansioista valtavati maailmanlaajuista huomiota.
![]() |
Kuva: mundo resink |
Kohderyhmä
Kaikki
Australiaan matkustamisesta kiinnostuneet ympäri maailman.
Tavoite
Virallinen
tavoite oli lisätä kansainvälisesti tietoisuutta Suuren Valliriutan saarista,
jotka olivat ennen kampanjaa suhteellisen tuntemattomia suurelle yleisölle
Australian ulkopuolella. Tavoite oli saavuttaa mahdollisimman suuri kansainvälinen
kattavuus ja huomioarvo. Tämä oli sosiaalisen median rynnistyskautta, jolloin
haluttiin saada Queensland mahdollisimman suuren joukon tietoisuuteen. Ja siinä
tosiaan onnistuttiin, koska kampanja sai maailmanlaajuista huomiota eri
medioiden kautta.
Kampanja
Queenslandin
osavaltiossa sijaitsevalle Hamiltonin saarelle haettiin hoitajaa (island
caretaker) netissä ja sanomalehdissä ympäri maailman. Palkka puolen vuoden
työstä oli 600.000 Australian dollaria. Tarjottu palkka oli suorastaan
pöyristyttävä verrattuna siihen mitä työnkuvaan kuului: piti muistaa putsata
uima-allas, ruokkia kaloja ja hakea posti sekä kirjoittaa blogia, ottaa kuvia
ja pitää videopäiväkirjaa. Palkan lisäksi tuli upea asunto uima-altaineen.
Kampanjasta tiedotettiin työpaikkailmoitusten joukossa eri
lehdissä ja työnhakuverkkosivustoilla eri puolilla maailmaa. Kampanjaa tarjottiin
kansainvälisille uutistoimistoille ja -sivustoille ”hyvänä uutisena” aikana,
jolloin työttömyys oli kasvussa eri puolilla maailmaa. Tämä mahdollisuus tehdä
luova työhakemus houkuttelikin satoja tuhansia työhakijoita kaikkialta
maailmasta. Verkkosivut olivat ositteesssa www.islandreefjob.com ja sivuilla
vierailtiin 8.465.280 kertaa. Yli 600.000 haki työtä ja 35.000 henkilöä noin
200 maasta lähetti videon. Hakijat valittiin minuutin pituisen videon ja sen
perusteella, miten paljon he saivat korkeatasoisia suosituksia ja julkisuutta
työnhakuprosessilleen. Finalistien suosittelijoita olivat mm. talk show -isäntä
Jay Leno, huippumalli Heidin Klum ja luontodokumenttien isä Sir David
Attenbourgh. Kisan voitti brittiläinen Ben Southall, joka pääsi hoitamaan trooppista
saarta Queenslandissa. Työ alkoi 1.7.2009 ja kesti 6 kk. Tästä voi katsoa Benin
menestyksekkään työnhakuvideon:
Kampanjan yhteydessä käytettiin paljon kuvia ja videoita,
joiden avulla myös myytiin Australiaa maailmalle. Kampanja voitti useita
kansainvälisiä markkinointialan palkintoja ja sai valtavasti
mediahuomiota.
Mittarit
Tällä
kampanjalla haettiin julkisuutta ja haluttiin lisätä tietoisuutta alueesta. Eli
seurattiin hakijamääriä ja sitä, kuinka paljon kampanjatietoa jaettiin eri
medioissa. Kampanjan saavuttama mediakattavuus laskettiin yli satojen
miljoonien Australian dollarien arvoiseksi. Markkinointikulut olivat miljoonaa
dollaria. Laskettiin, että julkisuus tavoitti yli 40 % maailman väestöstä.
Kampanja linkitettiin yli 200.000 blogiin. Sosiaalisen meidan lisäksi varsinkin
television uutisohjelmat ottivat kampanjan näyttävästi esille. Tietenkin
hakijamäärät olivat valtaisia ja niitä käytettiin mediassa, mutta tärkeitä
mittareita olivat myös kasvaneet varaus- ja kävijämäärät sekä Queenslandin
matkailutoimijoiden saamat uudet seuraajat sosiaalisessa mediassa ja vierailut
heidän verkkosivuillaan. You Tuben sisällöntuottajien määrä kasvoi kampanjan
ansiosta, sillä ihan uudet kohderyhmät kiinnostuivat lataamaan videoita You
Tubeen.
Konkreettisia tuloksia tuli myös muille kuin Queenslandin kohteille.
Kampanjassa partnerina mukana ollut STA-matkatoimisto raportoi suuria
varausmäärien kasvuja ympäri maailmaa, mm. Yhdysvalloista tehdyt varaukset
nousivat 100 % ja saksalaisten varaukset 60 %.
Jatko
Australian
luonnon vaaratekijät nousivat esille aivan bloggarivuoden lopussa, kun Ben
Southallia puri myrkyllinen meduusa. Hän kuitenkin selvisi siitä. Kampanja
poiki uusia vastaavia, myös Australiassa. Tälläkin hetkellä Australian
turistitoimistolla on bloggari jokaisessa osavaltiossa, kts. "The Best Jobs in the World" -sivusto.
Tämä markkinointimuoto on saanut kovasti seuraajia, myös
täällä pohjoisella pallonpuoliskolla. Esimerkiksi Finnairin Quality Hunters -bloggarit,
jotka lentelivät ympäri maailmaa ja raportoivat kokemuksistaan ja Quality
Hunters 2 -kampanja, jonka aikana Finnairin bloggarit keskittyivät
lentokenttäkokemuksiin meillä ja maailmalla saivat myös huomiota ja samalla
Finnair myös tarkkaa kuvausta asiakaskokemuksista. Nyt Finnairin Quality Hunters
-ohjelmassa matkailun ammattilaiset keskustelevat tavallisten matkailijoiden
kanssa. Mukana ovat yhä bloggarit ja nyt pidetään myös työpajoja eri
sidosryhmien kanssa. Tällä kampanjalla on selvä jatkumo.
Jo konkurssiin mennyt Spanair teki vuonna 2010 kampanjan
nimeltä ”Unexpected Luggage”, jossa Kanarialle jouluaattona lentäneet saivat laukkuja odotellessan jokainen
henkilökohtaisen joululahjan paketissa. Kaikki videoitiin ja video
levisi maailmalle sosiaalisen median ja muiden medioiden välityksellä räjähdysmäisesti. Spanair ei olisi millään saanut vastaavaa huomiota jollain muulla itse maksamallaan perinteisellä markkinointikampanjalla. Sääli vaan, ettei se Spanairia pelastanut.
levisi maailmalle sosiaalisen median ja muiden medioiden välityksellä räjähdysmäisesti. Spanair ei olisi millään saanut vastaavaa huomiota jollain muulla itse maksamallaan perinteisellä markkinointikampanjalla. Sääli vaan, ettei se Spanairia pelastanut.
Mikä oli kampanjassa hyvää
Queenslandin turistitoimiston kampanja sai osallistujat innostumaan ja osallistumaan. Se tarjosi
heille elämyksen jo ennen finaalipaikkaakin! Todella hyvä esimerkki user
engagementista, käyttäjien sitouttamisesta ja heidän kiinnostuksensa
herättämisestä. Kampanja varmasti tavoitti erittäin laajan kohderyhmän,
huomattavasti suuremman kuin mihin Queensland tai Working Holidaymaker -ohjelma
olisivat voineet satsata perinteisten keinojen kuten televisiomainonnan avulla.
Ja vielä jäi mieleenkin se, mikä kohde oli kampanjan takana.
Miten olisin kehittänyt kampanjaa
Aika hyvin
ovat hakusanaoptimointinsa tehneet: Kun kirjoittaa sanaparren ”the best job in
the world”, päätyy Wikipedian tästä kampanjasta kertovalle sivulle ja heti sen
jälkeen Australian sivuille. Jos se tehtäisiin nyt mukana olisi varmasti vielä
vahvemmin sosiaalinen media ja sen kaikki eri kanavat, esimerkiksi Instagram.
Queenslandin matkailutoimiston sivuilla on yhä vahvasti bloggarin läsnäolo ja
kaikki kampanjan nähneet varmasti muistavat Queenslandin upeat maisemat. Ja
Australian.
Miestäni kampanjaa jatketaan ja kehitetään yhä, nyt vain
Australian laajuisesti. Bloggarit valitaan yhä videoiden perusteella.
Bloggareihin voi olla yhteydessä Facebookin ja Twitterin välityksellä.
Tämähän oli mukavan tuntuinen kampanja! Täytyy tosin myöntää, että itselläni ei ole tästä suurempaa muistikuivaa toisin kuin mukavassa jatkopohdinnassa mainitsemasta Finnairin kampanjasta.
VastaaPoistaTodella hienosti olit tutkinut erilaisia lähteitä ja tekstisi oli todella mielenkiintoista luettavaa.
Terkuin, Kaisa
Kiitos Kaisa kannustavista kommenteista:) t: Annika
PoistaTämä oli hieno kampanja ja sai kyllä huomattavaa näkyvyyttä ympäri maailman.
VastaaPoistaMe täällä Porvoossa haettiin viime syksynä koeasuja Unelmien kotikaupunkiin. Voittajaperhe tulee ensi viikolla asumaan tänne viikoksi ja testaamaan Porvoota mahdollisena tulevana kotikaupunkina. Viikosta tullaan kertomaan laajasti mediassa ja mm. meidän blogissa visitporvoo.blogspot.com.
Moi Sari! Voi hitsi, minulla on mennyt ihan tuo Porvoon kampanja ohi, täytyypä heti katsoa tuo linkki. Varmaan ensi viikon jälkeen siitä kuulee enemmänkin. Kuullostaa mielenkiintoiselta.
PoistaOlit todella valinnut helmen markkinointicaseksi! Sitä kampanjaa ei voinut olla huomaamatta, sen verran sitä mediankin kautta puffattiin. Mainio idea kertakaikkiaan ja varmasti täytti odotukset monikertaisesti! Mieti kuinka moni kampanja tavoittaa 40% väestöstä maailmanlaajuisesti ? Kampanja on tosiaan poikinut jatkoa ja ovat osanneet sen myös hyödyntää.
VastaaPoistaHienoa, että olit huomioinut Finnairin Quality Hunterit, se oli tosiaan oiva kampnja! Mikä muu suositus voisi olla parempi kuin itse kokemukseen perustava, varsinkin jos se sattuu olemaan vielä positiivinen. Toki negatiivinenkin palaute on aina arvokasta ja siitä voi vain oppia ja pyrkiä parantamaan.
Hei Petra! Kiitos kommenteistasi. Seuraan innolla noita Finnairin bloggaajia. Aina välillä sitä miettii, että mitä jos joskus osallistuisi johonkin tuollaiseen kilpailuun ja sitten jos pääsisi mukaan, voisi pitää välivuoden ja keskittyä vaan jonkun asian seuraamiseen täysillä...Mukavaa talven jatkoa Sinulle! T: Annika
PoistaHei Annika! Tämä on jo toistoa, mutta kuitenkin: Olet tehnyt perusteellista työtä! Sinulla on paljon ns. faktaa ja höystät sitä omilla pohdinnoillasi.
VastaaPoistaJa hienosti jaksoit puurtaa tehtäviä ennen lomaa:) Itselläni jäi aikomukseksi. Sen sijaan pakersin nyt loman alussa tehtävät kasaan. Hyvää lomaa, jos luet kommentteja tällä viikolla!
Muut taisivat jo sanoa kaiken. Hyvä kampanjavalinta, muistan itsekin vielä kampanjan. Hienosti esitetty ja video oli kiva lisä. Oikea henkilö sai varmasti paikan.
VastaaPoistaHyvä analyysi! Muistan itsekin tämän kampanjan. Kotka-Haminan seudulla lienee otettu tästä mallia, kun etsittiin venäläistä bloggaria "unelmaduuniin".
VastaaPoistaKlassikko! Hienoa, että loputkin sai tähän nyt tutustua. Hyvä havainto, että myös "vihastuttavat" kampanjat voivat olla hyviä!
VastaaPoista