Matkailun sähköinen maailma on kiehtova ala. Olen lueskellut
mielenkiintoisia artikkeleita verkosta esimerkiksi Tnoozin sivuilta ja lukenut Amadeuksen näkemyksiä tulevaisuuden matkailusta useista raporteista. Niissä kaikissa
nousee esille personoitujen elämysten ja mobiilisovellusten rooli tulevaisuuden
matkailussa. Halusin löytää jonkun tieteellisen artikkelin, josta voisin oppia tästä
lisää.
Päädyin referoimaan Barbara Neuhoferin, Dimitros Buhaliksen
ja Adele Ladkinin kirjoittamaa artikkelia ”High Tech for High Touch
Experiences: A Case Study from the Hospitality Industry”, joka löytyy L.
Cantonin ja Z. Xiangin toimittamasta teoksesta ”Information and Communication
Technologies in Tourism 2013”, joka sisältää ENTER 2013-messuilla esitetyt
tieteelliset artikkelit.
Kirjoittajien mukaan yksilöllisten elämysten ja teknologian
yhdistäminen on vielä täysin lasten kengissä matkailussa. Artikkelin
tavoitteena oli kartoittaa, miten matkailuyritykset voisivat käyttää
teknologiaa tarjotessaan elämyksiä matkailijoille. Artikkeli perustuu
tapaustutkimukseen, jonka pohjalta kirjoittajat ovat hahmotelleet prosessimallia.
Mallin mukaan teknologia tarjoaisi mahdollisuudet yritykselle luoda palvelu
yhdessä asiakkaan kanssa vuorovaikutteisten ”tieto- ja elämysvirtojen” kautta. Artikkeli
jakautuu johdantoon, teoreettiseen taustaan, tapaustutkimusmenetelmän ja
valitun casen esittelyyn, tulosten kuvaamiseen ja uuden prosessimallin
kehittämiseen, pohdintaan ja yhteenvetoon. Lopussa on vaikuttava lista
lähteitä.
![]() |
Kuva: James Nash (aka Cirrus) |
Teknologia ja elämykset
ICT:llä on ollut valtaisa vaikutus matkailualaan, sillä
teknologia on muuttanut sitä, miten matkailupalvelut tuotetaan ja käytetään. Teknologia
on jo mahdollistanut kuluttajien osallistumisen matkaprosessin eri vaiheisiin. Kuluttajilla
on valtaa ja matkailijoista on tullut puoliammattilaisia (prosumer), jotka
usein tietävät enemmän kuin itse matkailuyrityksessä työskentelevä
ammattilainen. Nämä nykyajan matkailijat haluavat olla itse suunnittelemassa
matkojaan. Matkailuyritysten on täytynyt etsiä keinoja, miten ne saavat
kuluttajat mukaan suunnittelun kaikkiin vaiheisiin ja samalla sitoutettua
heidät asiakkaikseen tarjoamalla haluttua lisäarvoa.
Matkailijat tuntuvat haluavat aina vain uusia kokemuksia ja
yksilöllisiä palveluja, joten matkailuyritysten kannattaa tutkia teknologian
tarjoamat mahdollisuudet. Kuluttajat odottavat, että yritykset keksivät
yksilöllisiä ja räätälöityjä ratkaisuja käyttämällä viimeisintä teknologiaa
hyväkseen. Nykyajan matkailijalle mobiiliteknologia on oleellinen osa
matkakokemusta, joten matkailuyritysten tulee integroida teknologia
tarjontaansa ja palveluunsa.
Matkailuyritysten joukossa teknologiaorientoituneet ovat
harvassa, joten kirjoittajat perustavat tutkimuksensa yhteen
edelläkävijäyritykseen, jossa huipputeknologia (high tech) ja henkilökohtaiset asiakaskohtaamiset
(high touch) yhdistyvät. Artikkelin tutkimuskysymys on: Miten personoituja matkailuelämyksiä
voi saada aikaan huipputekniikkaa hyväksi käyttäen?
Viime vuosien aikana tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet,
että kuluttajat eivät enää osta palveluja vaan elämyksiä ja kokemuksia, joita
he saavat käyttämällä tuotteita ja palveluita. Hotellitkin valitaan elämysten
perusteella. Palvelut ja tuotteet on kaupallistettu ja kopioitu moneen kertaan,
mutta asiakkaat haluavat aitoja ja personoituja elämyksiä, ei massatuotantoa.
Jotta yritykset voisivat erottua joukosta ja saada kilpailuetua, on niiden
pystyttävä tarjoamaan näitä kuluttajien janoamia elämyksiä.
Jo vuonna 1999 tutkijat Pine & Gilmore keksivät termin
”Experience Economy” - elämystalous. Enää ei riitä, että elämyksiä
suunnittellaan ja tarjotaan valmiina kuluttajille, vaan kuluttajien pitää itse
päästä aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti osallistumaan niiden tuottamiseen.
Yritysten pitää pystyä vastaamaan tähän tarpeeseen ja tunnettava kuluttajien
toiveet kaikissa matkaprosessin vaiheissa. Yritysten tulee kerätä ja arvioida
tietoa asiakkaistaan sekä reagoida nopeasti muuttuvaan
kuluttajakäyttäytymiseen. ICT tarjoaa mahdollisuuksia kustannustehokkaaseen
tiedonkeruuseen ja vuorovaikutukseen kuluttajien kanssa.
![]() |
Kuva: IntelFreePress |
Kuluttajan kasvanut valta
ICT ja internet ovat tarjonneet kuluttajielle ihan uudenlaisen
mahdollisuuden vaikuttaa ja kommunikoida. Kuluttajat eivät enää ole passiivisia
tiedon vastaanottajia, vaan hyvin verkostoituneita ja aktiivisia osallistujia.
ICT mahdollistaa elämysten yhteiskehittelyn (co-creation) monella tapaa, sillä se voi tarjota
alustan kuluttajien ja matkailuyrityksen väliseen vuorovaikutukseen.
Blogit, videot, wikit, chatit, Facebook, Twitter ja You Tube
ovat lisänneet viestintää, sosiaalista kanssakäymistä ja elämysten yhteiskehittelyä
ennenkuulumattomalla tavalla. Koska kuluttajilla on niin paljon
vuorovaikutukseen tarvittavia työkaluja käytössään, voivat he osallistua
elämysten luomiseen matkaprosessin kaikissa vaiheissa. Matkailuyritysten tulee
vain ymmärtää käyttää hyväkseen näitä kaikkia kanavia. Teknologia luo jo
mahdollisuudet kerätä, analysoida ja hyödyntää massiivista määrää tietoa
kuluttajakäyttäytymisestä, jotta yritykset voivat ehdä yksilöllisiä elämyksiä
asiakkailleen.
![]() |
Kuva: az1172 |
Case: Lugano Dante -hotelli ja HGRM
Kirjoittajat valitsivat Sveitsissä sijaitsevan neljän tähden
Lugano Dante -hotellin tapaustutkimuksensa best practice -caseksi. Kyseisen
hotellin asiakaspalvelu sain kolmanneksi parhaan palkinnon ENTER2012-messuilla.
Majoitusalan esimerkin kautta voi tutkia tarkemmin teknologian ja elämysten
yhteyttä. Hotelleissa on useita mahdollisuuksia kerätä tietoa asiakkaista.
Tutkimusta varten käytettiin useita laadullisia menetelmiä ja lähteitä
(dokumentteja, messuesityksiä, hotellinjohtajan haastattelu, hotellin asiakasarvioita
Tripadvisorissa). Kirjoittajat pitävät Luganon hotellia parhaana esimerkkinä
teknologian ja elämysten onnistuneesta yhdistämisestä matkailualalla.
Lugano Dante
-hotellin käyttämä CRM-teknologia on nimeltään Happy Guest Relationship
Management (HGRM). Hotelli on kehittänyt digitaalisen CRM-työkalun
kaikkiin operatiivisen toiminnan järjestelmiinsä kuten vastaantotto, varaamo,
huonepalvelu, aamiainen, kunnossapito, markkinointi, myynti ja talous. Järjestelmässä
yhdistyvät kaikki asiakkaiden ja henkilökunnan kohtaamiset ennen saapumista,
hotellissa oloaikana ja oleskelun jälkeen. Hotelli kerää tietoa kaikista näistä
kohtauspinnoista kehittäessään yhdessä asiakkaan kanssa personoituja elämyksiä.
Sekä hotelli että asiakkaat pääsevät käsiksi systeemiin.
Henkilökunnalla on tietokoneet ja mobiililaitteet (iPadit ja
iPhonet) ja asiakkaat pääsevät tietoihin henkilökohtaisen ”My Page” -sivuston
kautta. Sivustolla he voivat viestittää henkilöstön kanssa, sopia tapaamisia ja
hallinnoida oleskelunsa pituutta ja siihen liittyviä palveluja. Hyvät
mahdollisuudet vuorovaikutukseen ovat avainasemassa systeemissä, jossa
asiakkaat pääsevät mukaan vaikuttamaan hotellielämyksensä toteutumiseen.
![]() |
Kuva: davidhorne |
Asiakaskohtaamiset ja majoitusprosessi
Seuraavaksi kerrotaan näistä kohtauspinnoista ja prosessin
etenemisestä. Kohtauspinnat sisältävät asiakkaan ja hotellin eri osastojen
väliset vuorovaikutustilanteet. Luganon hotellin kohdalla näitä kohtauspintoja
tulee vuodessa 750.000, sisältäen tilanteet hotellissa oloaikana sekä ennen ja
jälkeen sen.
Ennen majoitusta
asiakkaaseen otetaan yhteyttä My Page -sivun kautta. Tarkoitus on sitouttaa
asiakas ja tarjota tietoa tulevasta matkasta, esim. reitistä, säästä,
check-in-ajoista. Samalla houkutellaan asiakas jakamaan tietoa itsestään
kyselemällä asiakkaan toiveista, esim. erikoisruokavaliosta ja toivotusta
tyynystä, ja vastataan tämän mahdollisiin kysymyksiin. Mukaan laitetaan
henkilökohtainenn tervehdys joltain hekilökunnan jäseneltä, joka tulee
vastaanottamaan kyseisen asiakkaan. Näin saadaan asiakkaaseen henkilökohtainen
kontakti, sitoutetaan henkilökunta palvelemaan asiakasta ja hankitaan
tarvittavat tiedot henkilökohtaisen elämyksen tarjoamiseen. Tripadvisorin
asiakasarviot vahvistavat ennen matkaa tehtyjen
kyselyiden olleen tärkeä osa onnistunutta asiakaskokemusta.
Majoituksen aikana
henkilökohtaisten kontaktien määrä on suurimmillaan, koska asiakas on
fyysisesti paikalla hotellissa. Tilanteita tulee vastaan aamiaisella, kerroshoitajan
kanssa, parkkihallissa ja baarissa. HGRM-teknologian kautta kaikki hotellin
työntekijät pääsevät käsiksi hotellivieraan tietoihin, joten kukin tietää, onko
asiakkaan laukku tai toivottu tyynytyyppi jo tuotu huoneeseen tai onko huone jo
siivottu. Systeemin avulla asiakas ja henkilökunta voivat yhdessä toteuttaa
dynaamista ja proaktiivista elämystä.
Majoituksen jälkeen
on tärkeää sitouttaa asiakas hotelliin. My Page -sivun kautta lähetetään
asiakkaalle tervetuloa kotiin -viesti, jossa pyydetään palautetta ja tarjotaan
mahdollisuutta liittyä jäseneksi. Näin voidaan syventää asiakassuhdetta.
Jotta voidaan kehittää yhdessä elämyksiä, tulee ihan
ensimmäiseksi saada tietoa asiakkaan toiveista ja tarpeista. Kun tämä tieto on
henkilökunnan saatavilla, voi se saada asiakkaan tuntemaan itsensä erityiseksi.
Näin voidaan tarjota yksilöllisempiä palveluita. Tietojen lisäksi tarvitaan
teknologiaa, jonka avulla tietoja voidaan jakaa koko henkilökunnalle ja
päivittää sekä oppia ennakoimaan tulevia tarpeita. Kertaalleen järjestelmään
tallennetut tiedot säilyvät seuraavaksi kerraksi, joten silloin hotelli jo
tietää millaisen tyynyn tai sanomalehden asiakas haluaa.
![]() |
Kuva: T.Kiya |
Toimiva yhtälö: teknologia ja henkilökohtainen palvelu
Kirjoittajien mukaan case osoitti, että teknologiaa
käytettäessä personoidun palvelun tarjoaminen nousee yhä tärkeämpään asemaan.
HGRM-systeemin ansiosta hotellin henkilökunta ja asiakas ovat lähempänä
toisiaan kuin koskaan ennen. Sekä yksittäiset henkilökunnan jäsenenet että
yksittäiset asiakkaat nousevat ratkaisevaan asemaan elämysten toteuttamisessa.
Teknologian ansiosta kaikilla osallistujilla on nimet ja kasvot. Asiakkaat
tuntevat itsensä arvokkaiksi ja heidän hotellikokemuksensa paranevat.
Kirjoittajat havainnollistavat teknologian ja henkilökohtaiset kohtaamiset
yhdistävän mallinsa kuvion avulla.
Artikkeli pyrki osoittamaan, että teknologian avulla voidaan
parantaa henkilökohtaisia kohtaamisia asiakkaan kanssa, tehdä niistä elämyksiä.
Kirjoittajat kertovat tutkimuksensa olevan eri linjoilla kuin monet aiemmat tutkimukset
kuluttajakäyttäytymisestä ja elämysten yhdessä tuottamisesta. Toisin kuin
monissa aiemmissa tutkimuksissa, joissa teknologia on nähty elämysten tuhoajana
tai henkilökohtaisen palvelun vastakohtana ja estäjänä, kirjoittajien mielestä henkilökohtaista
palvelua kaipaavat kuluttajat voivat teknologian kautta saada lisäarvoa
elämyksiinsä. Teknologiaa voidaan käyttää näkyvästi ja proaktiivisesti
asiakkaan kanssa yhteistyössä, ja sen mukanaolo vahvistaa asiakkaan kokemuksia
ja elämyksiä. Paraskaan tekniikka ei kuitenkaan voi korvata hyvää palvelua,
mutta sen avulla voidaan syventää kokemusta. Tutkimuksen mukaan
vuorovaikutteisen teknologian käyttäminen voi parhaimmillaan tyydyttää
asiakkaiden toiveet yksilöllisten elämysten ja yhteiskehittelyn kokemiseen.
Kiinnostava ja perinpohjainen kuvaus Total Travel Experiece:tä, jota käsitettä tästä nykytrendistä käytetään. Erityisest teknologia mahdollistaa sen.
VastaaPoistaSiis TTE Total Travel Experience (näytti tulleen kirjoitusvirhe :-) .
VastaaPoistaHei Aija! Kiitos kun annoit nimen tälle trendille. Hassua ettei sitä mainittu lainkaan artikkelissa. T: Annika
VastaaPoistaOletko käynyt viimeaikoina Enterissä? Jos olet niin miltä meno nykyän vaikuttaa? Jos et niin eikös kannattaisi jotenkin junailla?
VastaaPoistaEn ole ikinä käynyt, olen pitänyt sitä ihan eri ihmisten (=asiantuntijoiden) foorumina. Mutta johonkin tuollaiseen varmasti voisi rohkaistua tulevaisuudessa mennä:)
Poista