![]() |
Kuva: IvanWalsh.com |
Vaikka markkinoinnin kanavat ovat muuttuneet radikaalisti
internetin tultua mukaan kuvioon, eivät markkinoinnin perusteet ole sinänsä miksikään
muuttuneet. Yhä on tärkeää valita kohderyhmä sekä tuntea sen motiivit ja
tarpeet, valita kohderyhmälle sopivat kanavat, määrittää mitattavat tavoitteet
ja seurata tavoitteiden saavuttamista.
Tänä sähköisen, digitaalisen, internetmarkkinoinnin aikana vanhat
kanavat ovat yhä tallella, mutta suurempia määriä potentiaalisia asiakkaita voidaan
tavoittaa uusin keinoin. Lisäksi nämä uudet kanavat ovat usein huomattavasti
edullisempia kuin entiset. Kaikki kynnelle kykenevät suomalaiset matkailuyritykset
osallistuivat aina ennen Matka-messuille ja suostuivat hampaat irvessä
maksamaan kalliit osallistumis- ja ständimaksut. Nykyään moni on todennut, että
messuille osallistumisen hinnalla saa aikaiseksi pitempiaikaista hyötyä ja
laajempaa kohderyhmää sähköisiä kanavia käyttäen.
Kaikesta vanhasta ei kuitenkaan kannata luopua, joten nykyään
tehdään markkinointisuunnitelmia, jotka kattavat sekä perinteiset että
sähköiset markkinointikanavat. Markkinointiväen suunnittelupakkiin on vain tullut lukuisia uusia työkaluja ja
mittareita!
PR Smithin luotsaama SOSTAC-malli ja siihen kuuluva 3 M tarjoavat
monipuolisen pohjan tehdä markkinointisuunnitelma, askel askeleelta. (Junttilan
e-kirjan jälkeen on varmasti ihan hyvä valita joku vähän tukevampi opus
sähköiseen markkinointiin tutustumiseen.) Tutkin PR Smithin verkkosivuja ja luin hänen ja Dave
Chaffeyn (2013) kirjaa ”Emarketing Excellence - planning and optimizing your
digital marketing”, joissa käydään läpi SOSTAC-mallia digitaalisen
markkinoinnin näkökulmasta. (PR Smith keksi SOSTACin jo ennen varsinaista
internetaikaa 1990-luvulla, joten se soveltuu myös perinteiseen
markkinointisuunnitteluun.) Näiden lähteiden pohjalta seuraavat ajatukset
markkinoinnin muuttuneesta maailmasta ja SOSTACin sisällöstä.
![]() |
Kuva: LendingMemo |
SOSTAC askel askeleelta
SOSTAC kuuluu maailman eniten käytettyjen bisnessmallien
arvokkaaseen joukkoon, se on suorastaan klassikko. Sitä voi soveltaa
kaikenlaiseen suunnitteluun, vaikkakin se on alunperin suunniteltu varsinkin
markkinoinitsuunnitelmia varten.
Aloitetaanpa ekasta ässästä eli S = Situational analysis, jossa selvitetään nykytila ja katsotaan
tulevaisuuteen. Chaffey ja Smith (2013) kehoittavat käyttämään tähän kohtaan puolet
koko suunnitelman pituudesta. Kaiken a ja o on nimittäin tehdä
toimintaympäristöanalyysi, jossa selvitetään mm. keitä ovat nykyiset asiakkaat
ja mikä on heidän kuluttajakäyttäytymisensä, keitä ovat kilpailijat ja mitä he
tarjoavat, millaista markkinointia ne tekevät, miten omat tuotteet ja markkinointikanavat
pärjäävät niihin nähden, mitkä keinot toimivat muualla, mitkä ovat relevantit
trendit ja ennusteet. Pitää analysoida heikkoudet ja vahvuudet, benchmarkata ja
visioida. Ennen selvitettiin kilpailijoiden ständejen toimivuus ja tarjonta Matka-messuilla
sekä tiirailtiin kilpailijoiden mainoksia sunnuntain Hesarin matkailusivuilla.
Käytiin myös ulkomailla messuilla ja selviteltiin, mitä isossa maailmassa
tapahtuu.
Nykyään tämä kohta vaatii paljon tutkimusta, sillä
markkinointisuunnittelijat joutuvat tutkimaan niin sähköiset kuin
perinteisetkin markkinat ja asiakkaat. Varsinkin internetmarkkinointia
aloittelevalle yritykselle toimintaympäristön analyysi voi olla haastavaa,
ellei ole todella tutustunut läheisesti kilpailijoiden tuotteisiin ja
asiakkaiden käyttäytymiseen. Internetaikana tietoa on paljon helpommin ja enemmän
tarjolla kuin ennen. Ongelmana voi hyvinkin olla infoähky. Pitää osata
suodattaa oleellinen tieto ja harjoittaa lähdekritiikkiä.
Toimintaympäristöanalyysin voi tehdä esimerkiksi SWOT- tai
PESTEL-analyysin muodossa. Yrityksen
omaa tilannetta (esim. internetmarkkinoinnin osalta) voidaan arvioida
vahvuuksien ja heikkouksien sekä KPI- (Key Performance Indicator) -tunnuslukujen
(kuten konversioasteen) kautta, ulkoisia uhkia ja mahdollisuuksia
PESTEL-analyysin kautta, jolloin analyysista tulee monipuolinen.
O = Objectives. Tavoitteita
laadittaessa tulee asettaa selkeät ja mitattavissa olevat tavoitteet.
Perinteisten myynnin euromääräisten ja markkinaosuuden prosentuaalisten kasvutavoitteiden
lisäksi joudutaan digitaalisessa markkinoinnissa ottamaan huomioon klikkaukset,
konversioasteet ja kävijämäärät. Myyntitavoitteet voidaan eritellä yleiseen ja
verkkomyyntiin.
Chaffey ja Smith (2013) mainitsevat 5S:ää: sell, serve,
speak, save, sizzle, joiden tavoitteita kannattaa seurata.
Internetmarkkinoinnin kautta voidaan esimerkiksi lisätä myyntiä (sell), tarjota
lisäarvoa (serve), saada CRM-ohjelmaan lisätietoja asiakkaista asiakaspalautten
perusteella (speak), lisätä tuotteen elämyksellisyyttä (sizzle) tai säästää
kuluissa (save). Ihan niin kuin ennenkin, markkinointikulujen tulee olla
vähemmän kuin siitä tulleet lisätulot, jotta investointi olisi kannattavaa. Sähköisen
markkinointikampanjan kuluja saadaan alas, jos konversioastetta saadaan
nostettua, joten sähköisen liiketoiminnan osaaminen on avainasemassa kun
tehdään markkinointisuunnitelmia.
Markkinointisuunnitelma sähköisessä ajassa voi tarkoittaa
myös lisätuloja, sillä internetmarkkinoinnissa niitä voidaan saada esimerkiksi
bannereiden tai affliate-markkinoinnin kautta. Osan omista markkinointikuluista
voi jo kattaa näillä tuloilla, jos on hyvin verkostoitunut ja osaa esittää
asiansa oikein yhteistyökumppaneille.
Kaikkien tavoitteiden tulee noudattaa SMART-kaavaa eli olla
tarkkoja (specific), mitattavissa (measurable), saavutettavissa (achievable),
realistisia (realistic) ja aikasidonnaisia (time-related).
Internetaika on lisännyt tavoitemittareiden määrää.
S = Strategy. Strategia
kertoo sen miten tavoitteisiin päästään. Miten myyntitavoitteet saavutetaan?
Mikä hinnoittelustrategia valitaan? Miten positioimme itsemme kilpailijoihin
nähden? Mitä segmenttejä tavoittelemme? Onko fokus uusasiakashankinnassa vai
kanta-asiakkaisiin satsaamisessa? Mitä eri markkinointikanavia käytetään?
Joskus internetmarkkinoinnin kohderyhmä voi olla eri kuin
perinteisten markkinointikanavien kohderyhmä, mutta usein perinteinen
markkinointi integroidaan internetmarkkinointiin. Myös online-hinnoittelu voi
perustua eri strategiaan kuin perinteinen palvelun/tuotteen hinnoittelu.
Suosittuja internetmarkkinoinnin kanavia ovat mm.
sähköpostimarkkinointi, sosiaalinen media ja blogit, affililiate-markkinointi
sekä muut verkkosivujen ja mobiililaitteiden tarjoamat mahdollisuudet. Uusia
kanavia tulee mukaan jatkuvasti. Monia internetmarkkinoinnin kanavia käytetään
yhdessä muiden kanssa, kuten sosiaalista mediaa yhdessä puhelin-, tv- ja
radiomainonnan kanssa. Sanomalehti- tai televisiomainoksissa on myös mainittu
verkkosivut. Sosiaalinen media ja blogit tavoittavat nykyään suurempia määriä
kuin perinteinen suusanallinen markkinointi. Ennen pidettiin totena sitä,
hyvästä asiakaskokemuksesta kerrottiin yhdelle, huonosta kymmenelle. Internetin
aikana luvut ovat moninkertaistuneet, joten markkinointistrategian pitää pitää
sisällään myös sosiaalisen median strategia.
Taas monitoroinnin määrä on kasvanut.
T = Tactics ja A =
Action. Strategia näyttää suuret suuntaviivat ja on pitemmälle
aikavälille, mutta taktiikka ja toimintavaihe menevät tarkempiin
yksityiskohtiin. Taktiikka on käytännön toimenpiteitä ja kustannuksia, jotka
voidaan esittää vaikkapa viikkotasolla vuoden aikajanalla. Toimintavaiheessa
mennään tarkkoihin yksityiskohtiin, kuten kuka vastaa mistäkin ja mitä
tarvitaan, jotta kaikki vaiheet etenevät sujuvasti.
Strategian toteuttamisen vaihe voi olla vaikein, sillä se
vaatii usein tarkkaa resurssien (esim. työajan) jakoa eri henkilöiden kesken,
todellista projektiosaamista. Perinteiset markkinointi- ja tuoteosaston osaajat
eivät vältämättä selviä hakukoneoptiomoinnista tai mobiiliystävällisten
sivustojen ja ländäreiden rakentamisesta. Internetaikana tähän sisällön- ja
työvälineiden tuottajien joukkoon tarvitaan sähköisen liiketoiminnan osaamista.
Matkailualan esimerkkinä voidaan mainita, että monessa matkailuyrityksessä
on kyllä vankkaa kohde- ja tuoteosaamista, mutta kun
internetmarkkinointikampanja pitäisi pistää pystyyn, on pakko turvautua
ulkopuoliseen apuun. Oma osaaminen ei yksinkertaisesti riitä. Ei strategisella,
taktiseellä eikä toiminnankaan tasolla. Tämä voi olla monelle muuten niin
osaavalle alan konkarille kova paikka. Ulkopuoliset nettiosaajat eivät sitten
taas ymmärrä substanssista mitään, joten optimaalisiin tuloksiin on vaikea
päästä. Matkailualan palkkaus ei taas riitä digitaalisen markkinoinnin
asiantuntijoille, joten ulkoistettuja palveluja joudutaan ostamaan ad hoc
-pohjalla. Tämä taas ei sovi strategiseen suunnitelmallisuuteen. Matkailualan
koulut ovat vasta heräämässä tarpeeseen kouluttaa matkailun sähköisen
liiketoiminnan osaajia. SOSTAC:in STA-osat ovat siis vielä hyvin hataralla
monessa matkailualan yrityksessä.
C = Control. Kontrollivaiheessa
tavoitteiden SMART-ominaisuus todella testataan, kun varmistetaan tavoitteiden
saavuttaminen. On täyttä ajan, rahan ja muiden resurssien hukkaa, jos
markkinointiponnisteluiden toimivuutta ei mitata. Onnistumista asiakassuhteiden
luomisessa netissä eli konversioastetta (missä suhteessa sivuklikkausten
määristä päädytään konkreettisiin varauksiin) pitää mitata tietyin väliajoin. Ohjelmat
kuten Google Analytics tarjoavat paljon tietoa markkinointikampanjojen
tehokkuudesta ja tavoitteista, mutta nekään eivät kerro kaikkea
asiakastyytyväisyydestä. Yhä on tärkeää kerätä asiakaspalautetta, mutta nyt sen
kanavat ovat moninaisemmat kuin ennen. Ja reagoida pitää nopeasti.
Myös kontrollimekanismit ovat monipuolistuneet
internetaikana. Vanhoja mittareita käytetään yhä, mutta uusia on tullut kosolti
lisää.
![]() |
Kuva: Sean MacEntee |
Kolme ämmää
Kirjoittajat sanovat, että SOSTAC edellyttää myös 3M-resursseja, eli Men (henkilöstöä), Money
(markkinointikampanjabudjetti, markkinointisuunnitteluun ohjattua rahaa, niitä
pitäisi käsitellä investointina yrityksen tulevaisuuteen) ja Minutes (aikaa toteuttaa suunnitelma). Olisi
harmi, jos markkinointikampanja kaatuisi siihen, ettei yrityksellä ole enää
monien yt-neuvotteluiden jälkeen tarpeeksi henkilöstöä vastaamaan muuten
erinomaisesti toimivan kampanjan kautta generoituviin tarjouspyyntöihin.
Onkin oleellista pohtia, kuka vastaa sähköpostitulvaan tai
asiakkaiden kysymyksiin Facebookissa. Digiajan asiakkaat ja myyntikanavat
edellyttävät yhä enenevissä määrin, että myynti tapahtuu 24/7, heti ja
sähköisesti. Sähköiset vaihtoehdot vaativat kuitenkin käyttäjäystävällisyyttä,
toimivuutta ja vuorovaikutusta. Suunnitteluun ja toteutukseen tarvitaan paljon resursseja,
testausta, monitorointia ja mittaamista. Uudenlaista internetmarkkinoinnin osaamista
yhdistettynä toimintaympäristön tuntemiseen.
Tässä voisi taas sanoa, että kyllä ennen oli helpompaa.
Tieto lisää tuskaa,..ja työtä. Mutta myös uusia mahdollisuuksia markkinoijille.
![]() |
Kuva: somebox |
Kiihtyvä tahti
Ennen internetiä markkinointisuunnitelmia uudistettiin
harvemmin kuin nykyään. Televisiokampanjan suunnittelu saattoi kestää
kuukausia, nykyään internetkampanjan saa toimivaksi päivissä. Kuvaavaa on se,
että digitaalisen markkinoinnin opukset menevät vuodessa tai viimeistään
parissa vanhoiksi. Vähintään yhtä usein ja aina tavoitemittareiden niin
näyttäessä, tulee nykyään myös uusia markkinointisuunnitelmat, jos haluaa pysyä
ajan tasalla. Internetmarkkinoinnin aikana pitää olla valmis huomaamaan,
reagoimaan ja vastaamaan muutoksiin nopeasti, jos haluaa olla kilpailukykyinen.
SOSTAC-suunnitelman sisältö on paisunut internetmarkkinoinnin astuttua kuvaan.
Monet haluavat kuitenkin vähentää perinteisten markkinointikanavien käyttöä ja
suunnata katseensa täysin sähköiseen suuntaan.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan Chaffeyn ja Smithin
kirjaan. Teksti on helppolukuista (ja niin sen pitää ollakin kun sivuja on noin
600), mukana on monia samalla kirjaimella alkavia sanalistoja/malleja, jolloin
niiden hahmottaminen ja muistaminen on jotenkin helpompaa. Kaikki tärkeät
digitaalisen markkinoinnin termit selvennetään hyvin ja lukuisten ajankohtaisten
esimerkkien avulla. Kuten vain tunnetut markkinointigurut osaavat.
Tämän kaiken jälkeen
päässäni soivat customer engagement, gamification, online value proposition,
KPI, SEO, SEM...joten ei kuin eteenpäin sähköisen matkailumarkkinoinnin tiellä!
Mahtava kirjoitus, josta henkii ammattitaitosi!
VastaaPoista