torstai 6. helmikuuta 2014

Kävijäseurannan tulkitsemisen aakkoset


Kävijäseurannan kautta saadaan tietää, miten kävijät käyttäytyvät sivuilla ja miltä sivustot näyttävät asiakkaan näkökulmasta. Sain tehtäväkseni tulkita kävijäseurantaraporttia. Valitsin valmiiksi annetun Analyticsin raporttipohjan, josta tein seuraavia havaintoja ja kehitysehdotuksia.

Mitä löysin ja miten tulkitsen?


  1. Käyntien hankinta. Suurin osa on löytänyt tiensä sivustolle orgaanisen hakukonehaun kautta. Eli sivut on mitä luultavammin optimoitu hyvin hakukoneita ajatellen. Ne löydetään. Kuitenkaan sivustoja ei ole täysin linkitetty muihin sivustoihin, mistä kertoo ”referral”-löytöjen ja sosiaalisen median kautta tulleiden käyntien suht pieni määrä.

  2. Poistumisprosentti, sivua/käynti ja käynnin kesto. Vaikka sivut löydetään, niillä ei viihdytä kauaa. Poistumisprosentit ovat korkeita (keskimäärin 77,5 % poistuu heti, ainoastaan uutiskirjeen kautta tulleista ”vain” 50 %), sivuilla vietetty aika lyhyt (1 min 22 s)  ja vierailija katsoo keskimäärin vain 1.57 sivua per kerta (sivun katselut/käynnit). Sivuston sisältö ei ilmeisesti ole houkuttava eikä koukuttava.
     
  3. Uusien käyntien suuri määrä. Sivuilla on liikennettä, sillä kävijöitä on ollut tutkittavana aikana 2810 ja he ovat tehneet yhteensä 3078 käyntiä sivuille. Sivuilla ei ole paljon kanta-asiakkaita, sillä melkein 90 % kävijöistä on uusia. Se tarkoittaa sitä, että sivut eivät kiinnosta toisen visiitin verran kovin suurta määrää kävijöistä. Sivuilta varmasti puuttuvat toimenpidenapit (CTA) ja mielenkiintoiset tarjoukset, jotka saisivat aikaan liidejä.

Kannattaa myös huomioida, että suurin osa kävijöistä käyttää tietokoneita. Kysymys kuuluu: eikö mobiiliversiota vielä ole ja siksi mobiililaitteilla ei haluta tutustua sivuihin?


Mitä tarttis tehdä ja mitä työkaluja käyttää?


Vastauksena edellisiin puutteisiin tarjoan kehitysehdotuksena työkaluiksi hakukoneoptimointia, tavoitteiden asettamista sekä konversion parantamista toimintapainikkeiden ja paremman sisällön kautta.

  1. Vaikka vierailijat päätyvät sivuille suoraan hakukoneen kautta, linkittäisin sivut kuitenkin paremmin. Ulkopuolisia linkkejä pitäisi saada blogeihin, toisiin verkkosivuihin ja sosiaalisessa mediassa käytäviin keskusteluihin lisää, jotta saadaan parempaa hakukonenäkyvyyttä.
     
  2. Tekisin sivuille kiinnostavaa sisältöä ja liidejä houkuttelevia toimintapainikkeita (joiden avulla vierailijat voisivat ladata ilmaista sisältöä, tilata uutiskirjeen tarjouksineen, liittyä jäseneksi ja saada alennusta tms.). Näin vierailijat viihtyisivät sivuilla kauemmin. Ja tietenkin seuraisin näiden sivujen kävijöiden määriä. Tutkisin myös millä laitteilla näitä konversioita on tehty. Jonkin ajan kuluttua mobiililaitteilla sivustolla käyvien määrä voi nousta, jolloin olisi syytä pystyä palvelemaan heitä mobiiliystävällisellä versiolla.
     
  3. Ottaisin heti käyttöön enemmän Google Analyticsin ominaisuuksia kuten ne työkalut, joilla voisin nähdä jotain tietoja sivujen sisällön kiinnostavuudesta, esimerkiksi millä sivuston osalla vierailijat eniten käyvät (kertoisi mikä on paras sivu tai vastaako omaa käsitystäni mielenkiintoisimmasta sisällöstä). Lisäksi haluaisin tietoa konversiosta, eli asettaisin tavoitteita  ja seuraisin niiden toteutumista. Minua kiinnostaisi esimerkiksi markkinointikampanjojen tulokset eli haluaisin tietää, klikkaavatko kävijät banneriani, ovatko kiinnostuneita lataamaan ilmaisen e-kirjan tai tilaamaan uutiskirjeen. Tämä olisi konversiopisteen tehokkuuden seurantaa.

Hm...nyt olisi kiva tietää, mitä sivuja oikein analysoin....? Takahikiän joukkoliikenteen aikatauluhaun tuloksia tai veroviraston kotimaanpäivärahasivuja...? Jotain sangen tylsää kuitenkin.

5 kommenttia:

  1. Mukavaa pohdintaa Annika. Itselläni oli aika samat ajatukset, paitsi en ollutkaan ajatellut käyntien hankintaa. Mikäli haluat käydä lukemassa omat pohdintani, tässä suora linkki postaukseeni http://kaisanopiskelublogi.blogspot.fi/2014/02/kavijaseuranta-tehtava-9.html
    Terkuin, Kaisa

    VastaaPoista
  2. Hei Kaisa! Kiitos linkistä, käyn katsomassa:)

    VastaaPoista
  3. Ota se hyvänä asiana, että et tiedä analysoimaasi yritystä. Sinulla ei pitäisi olla mitään ennakkoluuloja vaan olet tutkinut pelkkää faktaa! Yleensä ihmisen asenteet kuitenkin hieman ohjailevat toimintaa.

    VastaaPoista
  4. Hei kati! Mutta olisihan se tosi kiva tietää, mitä analysoitiin. Ainakin sitten näin jälkeenpäin:)

    VastaaPoista
  5. Mitäs arvelette mikä tämä sivusto oli?

    VastaaPoista